پیروزیِ مخالفانِ بررسی لایحه کمک نظامی به اوکراین و اسرائیل در سنای آمریکا

لایحه ارائه کمک به اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان در سنای آمریکا به دلیل نرسیدن به حد نصاب آرای لازم، از بررسی در این مجلس بازماند.

رویترز گزارش داد، سناتورهای آمریکا چهارشنبه به وقت محلی درباره پیشبرد این لایحه رای‌گیری کردند که ۴۵ سناتور به آن رای موافق و ۴۸ سناتور دیگر به آن رای مخالف دادند.

این لایحه ۱۱۰.۵ میلیارد دلاری برای بررسی در صحن سنا باید حداقل ۶۰ رای موافق کسب می‌کرد.

سناتورهای جمهوریخواه و برنی سندر سناتور مستقل به این لایحه رای مخالف دادند. سندر که عموما با دموکرات‌ها هماهنگ است، این بار اعلام کرد که به دلیل نگرانی از تامین مالی «راهبرد نظامی غیرانسانی فعلی» اسرائیل علیه فلسطینی‌ها به این لایحه رای منفی می‌دهد.

جمهوریخواهان خواستار اقدامات سختگیرانه‌تر برای کنترل مهاجرت در مرزهای جنوبی با مکزیک هستند. از این رو، آنها هرگونه درخواست برای کمک به اوکراین را منوط به اصلاح سیاست‌های امور مهاجرتی و مرزی کشور دانسته‌اند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بایدن از کنگره ۱۴.۳ میلیارد دلار کمک مالی اضافی برای حمایت از رژیم اسرائیل، ۶۱.۳ میلیارد دلار بودجه برای کمک به تجهیز اوکراین برای جنگ با روسیه و چهار میلیارد دلار نیز برای مقابله با نفوذ چین درخواست کرده بود. مبالغ درخواستی دیگر نیز برای امور مرزی در آمریکا در نظر گرفته شده بود.

وی چهارشنبه گفت: این کمک‌ها نباید به تعویق افتد. کنگره باید قبل از تعطیلات آخر سال، بودجه تکمیلی را برای اوکراین تصویب کند. صادقانه بگویم، جای تعجب است که ما به این نقطه رسیده‌ایم.

بایدن با انتقاد از جمهوریخواهان گفت: جمهوریخواهان در کنگره مایلند یک هدیه بزرگ به پوتین بدهند و رهبری جهانی آمریکا را کنار بگذارند.

او جمهوریخواهان را متهم کرد «با سیاست‌های مرزی افراطی و حزبی خود، بودجه اوکراین را گروگان نگه داشته‌اند» و از آنان خواست با ارائه کمک‌های نظامی جدید به اوکراین موافقت کنند و هشدار داد که پیروزی روسیه بر اوکراین، مسکو را در موقعیت حمله به متحدان ناتو قرار می‌دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.