استقبال ترکیه از توافق معاهده صلح ارمنستان و آذربایجان

وزارت خارجه ترکیه در خصوص توافق بر سر برداشتن گام های جدی در راستای اعتماد سازی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بیانیه صادر کرد.

در این بیانیه با اشاره به توافق نیکل پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان آمده است؛ همانطور که در بیانیه مشترک منتشر شده توسط ریاست جمهوری آذربایجان و دفتر نخست وزیر ارمنستان آمده است، ترکیه از تصمیم برای دستیابی به توافق در راستای برداشتن گام‌های جدی در زمینه اعتماد سازی بین دو کشور کاملا استقبال می‌کند.

وزارت خارجه ترکیه در ادامه تاکید کرده است که آنکارا از ایده ادامه گفت‌وگوها برای اجرای اقدامات اعتمادساز میان طرفین حمایت می‌کند.

باکو و ایروان به صلح رسیدند/ بیانیه عادی‌سازی روابط امضا شد

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه همچنین آمده است؛ ما آرزوی امضای توافق صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سریعترین زمان را داریم که یکی از مهمترین رویدادهای صلح در قفقاز جنوبی خواهد بود. 

ایروان و باکو پنج شنبه شب پس از چند دور مذاکره میان مقامات ارشد دفتر نخست وزیری ارمنستان و ریاست جمهوری جمهوری آذربایجان با انتشار یک بیانیه مشترک تاکید کردند که شاهد فرصت تاریخی برای دستیابی به صلح هستند. 

باکو و ایروان در این بیانیه ابراز امیدواری کردند که تا پایان سال 2023 یک معاهده صلح امضا کنند. 

این کشورها در بیانیه خود تاکید کردند که برای امضای یک معاهده جامع صلح، براساس احترام متقابل به تمامیت ارضی یکدیگر، تلاش خواهند کرد.

قرار است دو طرف برای نشان حسن نیت تعدادی از اسرای یکدیگر که در جنگ قره باغ رخ داده است را آزاد کنند.

قره‌باغ بعد از سقوط امپراطوری روسیه در سال ۱۹۱۷ مورد ادعای ارمنستان و جمهوری آذربایجان قرار گرفت و در اوایل دهه ۱۹۹۰ طی یک جنگ از جمهوری آذربایجان جدا شد.

جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ و دومین جنگ با ارمنستان، بخشی از اراضی قره‌باغ را باز پس گرفت و اخیرا نیز پس از حملات باکو به بخش‌های باقی‌مانده از قره‌باغ در ماه سپتامبر، ارمنی‌های حاضر در این منطقه به شروط جمهوری آذربایجان مبنی بر خلع‌ سلاح این منطقه تن دادند و قره باغ به طور کامل در کنترل باکو درآمد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.