تاکید بلینکن بر جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در غزه

تارنمای وزارت امور خارجه آمریکا امروز (شنبه) در بیانیه‌ای نوشت: «آنتونی بلینکن» در دیدار با همتای عربستانی خود، بر ضرورت رسیدگی به نیازهای بشردوستانه در غزه، جلوگیری از گسترش بیشتر جنگ و تقویت ثبات و امنیت منطقه‌ای تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ایالات متحده «حملات اخیر به کشتی‌های تجاری در آب‌های بین‌المللی در جنوب دریای سرخ که به حوثی‌ها نسبت داده می‌شود را محکوم و تاکید کرد که همه شرکا باید برای حفظ امنیت دریایی همکاری کنند.»

شبه‌نظامیان وابسته به امارات دست به کار شدند / اعلام آمادگی برای جلوگیری از عملیات ارتش یمن علیه اسرائیل

در بیانیه‌ این وزارتخانه آمده است: بلینکن همچنین از تلاش‌های عربستان سعودی برای تضمین یک توافق صلح پایدار در یمن و برقراری گفت‌وگوی سیاسی میان گروه‌های یمنی تحت نظارت سازمان ملل تقدیر کرد.

بر اساس این گزارش، طرفین متعهد شدند که در هماهنگی شرکای بین‌المللی و منطقه‌ای خود برای پایان دادن به درگیری‌ها در سودان همکاری کنند.

آنتونی بلینکن و فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز گذشته (جمعه) در واشنگتن دیدار کردند.

همچنین وزیر خارجه عربستان در این سفر خواستار آتش بس در غزه شد و افزود: تداوم عملیات نظامی به سود هیچ طرف از جمله اسرائیل نیست.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

به دنبال پایان آتش ‌بس‌موقت چهار روزه میان حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شده است. حماس هم اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه موقت برای ۲ روز دیگر، بر اساس همان شروط آتش‌بس قبلی به توافق رسیده است.

سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.