واکنش تند دیده‌بان حقوق بشر نسبت به دزدیدن اجساد توسط اسرائیلی ها

 

دیده‌بان حقوق بشر اروپا مدیترانه حملات اشغالگران را که اکثر قبرستان‌های نوار غزه، به ویژه قبرستان‌های (الفالوجا) در شمال نوار غزه، (علی بن مروان)، (الشیخ رضوان) و (شیخ شعبان) علاوه بر قبرستان (کلیسای سنت پورفیریوس) در شهر غزه و قبرستان «شهدا» در شهر بیت لاهیا در شمال نوار غزه را هدف قرار دادند، مستند کرده که منجر به تخریب ده‌ها قبر و گسترش ویرانی در آنها بدون توجه به حرمت قبور و مردگان شده‌است.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، حملات مکرر منجر به ایجاد حفره‌های بزرگی در داخل این گورستان‌ها شده که ده‌ها قبر را بلعیده، بقایای مردگان پراکنده و تعدادی از آنها ناپدید شده‌اند و ده‌ها قبر مجاور آنها آسیب جدی دیدند.

در عین حال، دیده‌بان حقوق بشر گزارش‌هایی مبنی بر نبش قبرهای ارتش اشغالگر در قبرستان الفالوجا و دزدیدن اجساد از داخل قبرستان که گمان می‌رود متعلق به فعالان فلسطینی است، در میان نگرانی‌ها و سوءظن‌ها مبنی بر سرقت اعضای بدن آنها دریافت کرد.

دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرد که جنایت نسل کشی اشغالگران در نوار غزه از هفت اکتبر به بعد حتی به کشته شدگان نیز رحم نکرد، زیرا همدستی بین‌المللی مذموم و غیرموجه بود.

این دیده‌بان حقوق بشر هشدار می‌دهد که رژیم صهیونیستی به طور سیستماتیک حرمت مردگان و قبور آنها، اصول حقوق بشردوستانه بین‌المللی و قواعد جنگ در مورد لزوم حفاظت از مقابر در هنگام درگیری‌های مسلحانه را نقض می‌کند.

قانون ۱۱۵ حقوق بین‌الملل بشردوستانه عرفی می‌گوید: «با اجساد مردگان با احترام رفتار شود و قبر آنها باید محترم شمرده شده و به درستی محافظت شود.» در حالی که ماده (۱۳۰) کنوانسیون ۱۹۴۹ ژنو تصریح می‌کند که به قبرها باید احترام گذاشته شود، به درستی نگهداری شوند و به گونه‌ای علامت گذاری شوند که همیشه قابل شناسایی باشند.

دیده‌بان حقوق بشر اروپا مدیترانه‌ با توجه به دشواری دسترسی به گورستان‌های اصلی و معمولی در سایه حملات اشغالگران به گورستان‌ها و اطراف آن‌ها، بیش از ۱۲۰ گور جمعی تصادفی را در استان‌های نوار غزه برای دفن شهدای حملات صهیونیست‌ها مستند کرده‌است.

خانواده‌ها در نوار غزه به ایجاد گورهای جمعی تصادفی در محله‌های مسکونی، حیاط‌ها، جاده‌ها، سالن‌های عروسی و استادیوم‌های ورزشی متوسل شده‌اند و این تعداد به بیش از ۱۲۰ گور جمعی تصادفی رسیده‌است که سه یا بیشتر از اعضای خانواده‌های هدف قرار گرفته شده در آنها دفن شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر مذکور لزوم تعهد اشغالگران به رعایت قواعد حقوق بین‌الملل که ضرورت احترام و حفاظت از اجساد کشته‌شدگان در جریان درگیری‌های مسلحانه را تصریح می‌کند و لزوم انجام تمام اقدامات ممکن توسط طرف‌های درگیر برای جلوگیری از ربودن و مثله شدن اجساد آنها را مورد تاکید قرار داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.