سناتور سندرز به سیم آخر زد/ آمریکا در حمله اسرائیل به غزه نقش داشت؟

برنی سندرز، سناتور برجسته آمریکایی جمعه 24 آذر با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای، خواستار صدور گزارشی از دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد بمباران غزه توسط اسرائیل شد و به خسارات سنگینی که غیرنظامیان متحمل شده‌اند نیز اشاره داشت.

سندرز، سناتور مستقل سنا کوشید که این بحث را بر اساس ماده‌ای در قانون کمک‌های خارجی ایالات متحده جا بیاندازد که به موجب آن، ارائه کمک‌های امنیتی به هر دولتی که «رویکردی ثابت از نقض فاحش حقوق بشر در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته‌شده را دنبال می‌کند»، ممنوع شده و به کنگره اجازه می‌دهد، در مورد گزارش از عملکرد حقوق بشر یک کشور، رای‌گیری کند.

براساس اعلام العربیه؛ در صورت موافقت با پیش‌نویس این قطعنامه، وزارت امور خارجه باید ظرف ۳۰ روز، گزارشی را ارائه کند، در غیر این صورت، کلیه کمک‌های امنیتی به کشور مربوطه، قطع خواهد شد.

هنوز میزان موافقت با این پیش‌نویس روشن نیست؛ به‌ویژه که قانون‌گذاران آمریکایی، چه دموکرات یا جمهوری‌خواه، سال‌هاست با اعطای کمک‌های نظامی عمده به اسرائیل، بدون محدودیت‌های قابل توجه، موافقت می‌کنند.

در پیش نویس قطعنامه سندرز، حق اسرائیل برای پاسخ به حمله ۷ اکتبر حماس به رسمیت شناخته‌ شده، اما در عین حال از میزان رنج واردشده بر غزه ابراز تاسف شده است.

سندرز در بیانیه‌ای گفت: «این حملات نه تنها یک فاجعه انسانی بلکه یک جنایت جمعی است که با بمب‌ها و تجهیزات تولید و ارائه شده توسط آمریکا انجام می‌شود و ما باید به همدستی خود در این اقدامات خاتمه دهیم».

این در حالی است که وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است، شمار کشته‌های فلسطینی از ابتدای حمله اسرائیل در ۷ اکتبر تاکنون به حدود ۱۹ هزار نفر افزایش‌یافته و شمار مجروحان نیز از مرز ۵۰ هزار نفر عبور کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.