هنگام سقوط آسانسور چه باید کرد که زنده بمانیم

آسانسور یکی از پرکاربردترین وسایل برای جابجایی افراد در ساختمان‌های مسکونی، اداری، هتل و…است. برخی از افراد، هنگام استفاده از آسانسور، دچار ترس و اضطراب خطر سقوط آن می شوند. امروزه آسانسورها به دلیل تجهیزات ایمنی به ندرت سقوط می کنند اما به هر حال خطر سقوط آسانسور وجود دارد و به یکی از نگرانی های افراد تبدیل شده است، اگر شما هم ترس از آسانسور دارید، با این مطلبهمراه شوید تا بگوییم که زمان سقوط آسانسور چه اقداماتی صحیح است.

علت سقوط آسانسور چیست؟

اگر کارکرد ترمز و پاراشوت مختل شود، در هنگام بروز حوادث نمی‌توانند جلوی سقوط آسانسور را بگیرند.

عدم اتصال کابین به سیستم اتصال دهنده، تنظیم نبودن فاصله فک‌ها تا ریل آسانسور می‌توانند باعث از کار افتادن ترمز اضطراری شوند.

تمام آسانسورها 4 کابل دارند،اگر تمامی کابل‌ها پاره شوند، احتمال سقوط آسانسور وجود دارد.

وزن تعادل ممکن است از جای خود رها شود که به درستی نصب نشده باشد.

خرابی و خوردگی قرقره‌ها می‌تواند یک علت سقوط آسانسور باشد.

علت سقوط آسانسور در بسیاری از مواقع عدم رعایت استاندارد و انجام ندادن سرویس‌های به موقع است.

هنگام سقوط آسانسور چه کنیم؟

اگر به هر دلیلی آسانسور سقوط کرد، در زمان سقوط انجام اقدامات زیر ضروری است.

آرامشتان را حفظ کنید

طبیعی است که هنگام سقوط آسانسور با اضطراب و ترس روبرو شوید اما این زمان حیاتی است و باید خیلی زود به خود مسلط شوید و آرامشتان را حفظ کنید و نفسی عمیق بکشید تا بتوانید تصمیمات درستی بگیرید.

هنگام سقوط آسانسور بالا و پایین نپرید

برخی از افراد بر این باورند که پریدن در آسانسور جان آنها را نجات می دهد اما پریدن از اقداماتی است که به هیچ وجه در آسانسور در حال سقوط نباید انجام دهید زیرا پریدن می‌تواند باعث برخورد سر به سقف آسانسور و ضربه مغزی و آسیب دیدن سر و گردن شود.

هنگام سقوط آسانسور دراز بکشید

هنگام سقوط آسانسور، بهترین اقدام دراز کشیدن در کف آسانسوراست البته اگر جایی برای دراز کشیدن باشد، برای محافظت از سر هنگام دراز کشیدن در آسانسور دستتان را زیر سرتان بگذارید یا اگر وسیله‌ای مانند کیف دستی به همراه دارید آن را در زیر سر خود بگذارید تا از فشار ضربه به سرتان کاسته شود.

هنگام سقوط آسانسور بنشینید

اگر زمان سقوط آسانسور امکان دراز کشیدن ندارید و تعداد نفرات حاضر در آسانسور زیاد است، بنشینید و وسایل نرمی که به همراه دارید را در زیر خود بگذارید و با گذاشتن دست ها روی سرو گردن از آنها در برابر ضربه محافظت کنید.

هنگام سقوط آسانسور نایستید

هنگام سقوط آسانسور نباید بایستید زیرا ایستادن در آسانسور در حال سقوط موجب وارد شدن فشاری 10 برابری به ستون فقرات می شود.

جلوگیری از سقوط آسانسور

آسانسور و قطعات و تجهیزات با کیفیت بالا و از شرکت‌های معتبر بخرید.

از نصابان با تجربه و ماهر کمک بگیرید.

به صورت دوره‌ای آسانسوررا سرویس کنید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.