دو موشک اسپیس ایکس به فضا پرتاب شدند

شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) سال ۲۰۲۳ را نه با یک پرتاب، بلکه با دو پرتاب موشک به پایان رساند و تعداد کل پرتاب‌های خود در سال ۲۰۲۳ را به ۹۸ مورد ارتقا داد.

خبر مرتبط
فضانوردان با این آسانسور به ماه می‌رسند + عکس

فضانوردان ناسا در آزمایش اخیر روی نمونه آسانسور «سیستم فرود انسانی» موشک «استارشیپ»(Starship) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) حضور یافتند که برای ماموریت‌های «آرتمیس»(Artemis) به ماه استفاده خواهد شد.

در ماموریت «USSF-۵۲»، موشک «فالکون هوی»(Falcon Heavy) حامل هواپیمای فضایی سری «X-۳۷B» ارتش آمریکا بود. موشک روز ۲۸ دسامبر ساعت ۸:۰۷ شب به وقت منطقه زمانی شرقی از «مرکز فضایی کندی» ناسا در فلوریدا پرتاب شد. این دومین پرواز فالکون هوی در سال ۲۰۲۳ بود.

دومین پرتاب روز ۲۸ دسامبر که ساعاتی بعد انجام شد، پرتاب موشک «فالکون ۹»(Falcon ۹) بود که ۲۳ ماهواره «استارلینک»(Starlink) را از «پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال» به مدار زمین برد. این پرتاب در ساعت ۱۱:۰۱ شب به وقت منطقه زمانی شرقی انجام شد. این نود و هشتمین و آخرین پرتاب اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۲۳ و نود و ششمین پرواز یک موشک فالکون ۹ در سال جاری بود.

خبر مرتبط
دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای روی موبایل‌های معمولی

مهر: اسپیس ایکس در ماموریت آینده خود ۶ماهواره استارلینک مجهز به قابلیت Direct to Cell را به مدار زمین می‌فرستد تا دسترسی جهانی به ارسال پیامک و برقراری تماس برای موبایل‌های معمول فراهم کنند.

اسپیس‌ایکس، جشن پرتاب موفقیت‌آمیز ماموریت USSF-۵۲ را با پست کردن مجموعه‌ای از عکس‌های خیره‌کننده در حساب ایکس خود برگزار کرد.

 

این هفتمین پرواز X-۳۷B در سال جاری بود اما اولین باری بود که این هواپیمای فضایی بر فراز یک موشک فالکون هوی پرتاب شد. این پرتاب قبلا چندین بار به دلیل آب‌وهوای بد و بروز مشکل در تجهیزات زمینی به تعویق افتاده بود.

پرتاب ۲۳ ماهواره پهن‌باند استارلینک از «مجموعه پرتاب فضایی ۴۰»(SLC-۴۰) در ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال که سال ۲۰۲۳ را به پایان رساند، نود و ششمین پرتاب موشک فالکون ۹ در سال جاری بود. اسپیس‌ایکس، عکس‌هایی از این پرتاب را نیز در حساب ایکس خود پست کرد.

 

 

پرتاب بعدی اسپیس‌ایکس برای روز دوم ژانویه سال ۲۰۲۴ در نظر گرفته شده است. در این ماموریت، ۲۱ ماهواره استارلینک دیگر به مدار زمین خواهند رفت تا به بیش از ۵۵۰۰ ماهواره تامین‌کننده اینترنت بپیوندند که در حال حاضر به دور زمین می‌چرخند.

62862368

62862369

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.