نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 10 دی

احمدی‌نژاد: سازوکارهای اقتصادی دولت در جهت تامین منافع مردم نیست

کدخبر: ۶۱۸۹۶۹
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
احمدی‌نژاد: سازوکارهای اقتصادی دولت در جهت تامین منافع مردم نیست

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

10 دی 1353؛ سود بازرگانی خودروهای وارداتی کاهش می‌یابد

سود بازرگانی انواع اتومبیل‌های وارداتی به استثنا مدل 1975 کاهش یافت.

گمرک اعلام کرد از فردا 11 دی مطابق با اول ژانویه 1975 کلیه اتومبیل‌های مدل 72، 73 و 74 که از طریق مسافران وارد گمرکات مرزی کشور شد، بر مبنای 20 تا 40 درصد تخفیف خواهد شد.

بر این اساس سود بازرگانی اتومبیل‌های 1974 که تا امروز از تخفیف برخوردار نبود، از صبح روز 11 دی، 20 درصد تخفیف خواهد داشت.

به علاوه‌، اتومبیل‌های 72 و 73 نیز که تخیف آن تاکنون به ترتیب 20 و 30 درصد بود، از این پس 30 و 40 خواهد بود.

10 دی 1383؛ سود قطعی اوراق مشارکت بانک مرکزی اعلام شد

سود قطعی اوراق مشارکت بانک مرکزی ایران منتشرشده در سال 1381 اعلام شد.

سود قطعی اوراق مشارکت بانک مرکزی ایران منتشر شده در تاریخ‌های 16 مرداد 81، 17 شهریور 81، 22 دی 81، 5 اسفند 81 از سودهای علی‌الحساب پرداختی که در مقاطع 3 ماهه پرداخت شده است، بیشتر نبوده و مبلغ دیگری در این خصوص قابل پرداخت نخواهد بود.

مجلس در مورد قرارداد ال 90 تصمیم می‌گیرد

جمهوری اسلامی ایران با نهایی شدن قرارداد ال 90، خودرو با استاندارد جهانی و قیمت متناسب تولید و به بازارهای داخلی و منطقه‌ای عرضه می‌کند.

سیداحمد رسولی‌نژاد گفت: مجلس شورای اسلامی به دور از هیاهو، جنجال و براساس نظر کارشناسان و اهل فن نسبت به قرارداد ال90 تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی افزود: قطعا مجلس شورای اسلامی درخصوص قرارداد ال90 که امتیازات زیادی را برای صنعت خودرو کشور به دنبال خواهد داشت، عاقلانه تصمیم‌گیری کند.

رونمایی خاوری از نخستین طرح پیش‌فروش مسکن در ایران

مدیرعامل بانک سپه از اجرای طرح پیش‌فروش مشارکتی مسکن با عنوان «طرح مسکن، اعتماد» خبر داده است.

محمودرضا خاوری، اساس طرح مسکن اعتماد را کاهش قیمت تمام‌شده برای متقاضیان مسکن، کمک به انبوه‌سازان، تامین به موقع مابع مالی و کاهش دوره ساخت و ساز عنوان کرده است. خاوری یکی از مهم‌ترین مزایای این طرح را ثابت ماندن قیمت مصالح ساختمانی و مسکن عنوان کرده و معتقد است که تمامی اقشار جامعه می‌تواند از تسهیلات این طرح استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه در طرح مسکن اعتماد، متقاضی مصرف از ابتدای دوره در پروژه شریک می شود، افزود: مصرف‌کننده در طول دوره ساخت‌و‌ساز نیز از سود سپرده در پایان نیز از قیمت تمام‌شده ساختمان به نسبت وجه پرداختی خود بهره مند می‌شود.

احمدی‌نژاد: سازوکارهای اقتصادی دولت در جهت تامین منافع مردم نیست

شهردار تهران در جمع دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی تکرار یک الگوی ناموفق اقتصادی را برای کشور زیانبار دانست و از مسوولان خواست نگاه اقتصادی خود را عوض کنند.

محمود احمدی‌نژاد، مصوبات مجلس شورای اسلامی در مهار قیمت‌ها را اقدامی درست و ضروری توصیف کرد و افزود: 15سال که با توسل به یک الگوی اقتصادی، تجربه‌ای ناموفق در کشور تکرار شده است و هر روز که می گذرد، ابهام و گرفتاری بیشتری در این الگوی اقتصادی احساس می شود.

وی الگوی اقتصادی دولت را برای جامعه تنش‌زا و برای ارگان اقتصاد کشور بی‌ثبات‌کننده دانست و تاکید کرد که سازوکارهای اقتصادی دولت در جهت تامین منافع مردم نیست.

شهردار تهران ضمن تاکید بر ضرورت تغییر الگوی کنونی اقتصاد ازسوی دولت گفت: در این سال‌ها، برخی از اقتصاددانان مسائلی را به عنوان یک اصل مسلم و خدشه‌ناپذیر جا انداخته‌اند و اجازه نزدیک شدن به آن را به دیگران نمی‌دهند. اگر چندین سال پیاپی یک تجربه تکرار شد و دیدیم نفعی برای کشور ندارد، چرا باید بار دیگر تکرار شود.

احمدی نژاد افزود: تصمیم‌گیرندگان اقتصاد کشور هر سال با تحمیل یک تنش سنگین اقتصادی بر جامعه، همه ارکان اقتصادی را متزلزل می کنند و هیچ کس هم گزارش نمی‌دهد که حاصل این کار در 15 سال گذشته چه بوده و چرا این روند تاکنون منجر به کاهش مصرف انرژی و افزایش درآمدهای دولت نشده است.

ایران در دوبی دفتر تجاری می‌زند

عبید حمیدالطایر، رئیس هیات مدیره اتاق بازرگانی و صنعت دوبی، حضور گسترده و فعال ایران را در نمایشگاه‌های بین‌المللی منطقه‌ای مورد ستایش قرار داد و گفت: بی‌شک این مساله توجه همکاران را به‌سوی ایران معطوف می‌کند.

الطایر با بیان اینکه امارات طی سه سال گذشته سه نمایشگاه تخصصی با حضور موسسه‌های دولتی و شرکت های بخش خصوصی در ایران برگزار کرد، گفت: برپایی نمایشگاه ها می تواند در گسترش روابط دوجانبه و افزایش حجم مبادله بازرگانی نقش مهمی داشته باشد.

خسرو تاج با بیان اینکه دفتر تجارت ایران به زودی کار خود را دوبی آغاز می‌کند، گفت: انتظار می‌رود این دفتر یک تا دو ماه دیگر فعالیت خود را شروع کند.

تولید ال90 خودروهایی همچون پیکان، پراید و پژو 405 از بین خواهد برد

حمیدرضا کاتوزیان، عضو کمیسیون صنایع گف: شرکت رنو فرانسه به وسیله قرارداد ال90 کل بازار ایران از طریق خودرویی در کلاس بین B و C تصاحب خواهد کرد.

وی افزود: با تولید ال90 تولید خودروهایی همچون پیکان، پی‌کی، پراید، پژو 405 و رنو متوقف شده، خط تولید آنها از بین خواهد رفت.

وی اظهار کرد: طبق بررسی‌های صورت‌گرفته توسط مرکز پژوهش‌های مجلس، مشخص شد که دو شرکت بزرگ خودروسازی یعنی ایران خودرو و سایپا بالاجبار و بدون حق انتخاب در این پروژه درگیر خواهند شد.

وی افزود: با درگیر شدن روی این پرونده خودروسازان داخلی دیگر امکان نوآوری و ارائه محصولات جدید نخواهند داشت و مجبور خواهند شد تمام منابع و امکانات خود را ناخواسته درگیر تولید لوگان یا ال90 کنند.

 

10 دی 1393

رشد اقتصادی محاسبه می‌شود نه مشاهده

مسعود نیلی، مشاور اقتصاد رئیس‌جمهور در پاسخ به انتقادات اخیر نسبت به رشد 4 درصدی نیمه نخست سال اعلام کرد: «اگر رشد اقتصادی قابل مشاهده بود، دیگر محاسبه نمی‌شد و لازم نبود برای محاسبه آن صدها هزار برگ اطلاعات را با یکدیگر تلفیق کرد تا عدد تولید ناخالص داخلی به دست آید.»

به گفته نیلی، هم اکنون فصول اول و دوم سال جاری را با رشد اقتصادی ملایم سپری کرده‌ایم و به همین دلیل تبعات مثبت این رشد مثبت هنوز در بازار ملموس نیست و مشاهده اثرات این رشد، طبیعتا زمان‌بر است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید