آخرین خبر از  پرونده 9 هزار سرباز فراری در اوکراین

«ایهور کلیمنکو» وزیر کشور اوکراین به تازگی عنوان کرده است که پلیس ملی این کشور بررسی پرونده کیفری ۹ هزار سربازی را که قصد خروج غیرقانونی از کشور به دلیل فرار از جنگ را داشته‌اند، آغاز کرده است و از این تعداد نزدیک به ۲ هزار و ۶۰۰ مورد پرونده جهت بررسی بیشتر و اجرای حکم به دادگاه این کشور راه پیدا کرده است.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که همزمان با نزدیک شدن به دومین سالگرد آغاز جنگ میان اوکراین و روسیه، این کشور به دنبال جذب سربازان بیشتر و ترغیب آنها برای خدمت سربازی است. با این حال هفته گذشته مشخص شد که مرزبانان اوکراینی حدود ۱۱ هزار مردی را که قصد فرار از کشور را داشتند، بازداشت کرده اند.

از این تعداد نزدیک به ۳ هزار مورد مدارک جعلی با خود داشتند که ادعا می‌کرد این افراد معاف از خدمت سربازی هستند. دولت اوکراین هم در این همین رابطه در تاریخ ۲۵ دسامبر پیش‌نویس قانونی را به مجلس این کشور ارائه کرد تا به موجب آن، حقوق افرادی که از ثبت‌نام در خدمت سربازی فرار می‌کنند، محدود شود.

«والری زالوژنی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین و «رستم عمروف» وزیر دفاع این کشور روز گذشته مذاکرات خود را در مورد اجرای قانون جدیدی در مورد خدمت سربازی مردان اوکراینی با کمیته امنیت ملی، دفاع و اطلاعات پارلمان این کشور آغاز کردند.

بر اساس قانون پیشنهادی جدید عنوان شده است که اگر فردی مظنون به فرار از خدمت سربازی در اوکراین باشد، پلیس این کشور بایستی دادرسی کیفری را برای آنها آغاز کند. اگر اقدام برای فراراز خدمت سربازی فرد تایید شود، فرد مظنون به ۵ سال زندان محکوم می‌شود.

طبق بررسی‌های انجام گرفته شده، در ۱۸ ماه اول آغاز جنگ اوکراین، نزدیک به ۲۰ هزار مرد اوکراینی قوانین این کشور را نقض کرده و برای فرار از جنگ کشور را به صورت غیرقانونی ترک کرده‌اند.

کی‌یف در حال بررسی قانونی جدید برای کاهش سن سربازی برای مردان اوکراینی و فراخواندن زنان این کشور برای فعالیت داوطلبانه در خدمت سربازی است.

پیشتر انتشار ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی از حضور مردان جوان اوکراینی در پیست‌های اسکی فرانسه و شادی کردنشان خشم شهروندان اوکراینی را برانگیخته بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.