گزارش «اقتصادنیوز» از بازار دلار و سکه؛

پشت پرده رشد هیجانی قیمت دلار و سکه/ یک احتمال مهم درباره اصلاح قیمت ارز

کدخبر: ۶۲۱۳۹۵
اقتصادنیوز: بازار ارز و سکه امروز چهارشنبه ۲۰ دی ماه هیجانی شد و قیمت دلار و سکه مسیر صعود را دنبال کردند.
پشت پرده رشد هیجانی قیمت دلار و سکه/ یک احتمال مهم درباره اصلاح قیمت ارز

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی بازار ارز تهران و قیمت دلار امروز چهارشنبه ۲۰ دی ماه حکایت از بازگشت هیجانات ارزی دارد. برخی از معامله گران امروز مدعی افزایش نرخ دلار بودند. بنابر ادعای آنها اسکناس آمریکایی که روز گذشته در حول و حوش ۵۱ هزارو ۱۰۰ تومان‌تا ۵۱ هزارو ۳۰۰ تومان معامله شده بود، امروز تا ۵۲ هزارو ۱۰۰ تومان بالا رفت. برخی از فعالان می گفتند این نرخ ها هیجانی است و احتمال اصلاح شدن آن وجود دارد.

علاوه بر تهران امروز هرات هم شاهد رشد قیمت دلار بود‌. نرخ دلار در بازار مذکور صبح امروز با ۵۱ هزار و ۱۰۰ تومان بازگشایی شد و ظهر بر روی ۵۱ هزار و ۳۳۰ تومان قرار گرفت. شیب صعودی دلار هرات در معاملات عصر بیشتر شد و به ۵۱ هزارو ۵۰۰ تومان رسید.این قیمت نسبت به روز سه شنبه ۷۵۰ تومان بالا رفته است.

تحلیلگران فنی می گویند محدوده ۵۲ هزار و ۸۰۰ تومان سقف خط مقاومت دلار است که  نتوانسته تا حالا بالای این خط مقاومت تثبیت بده و بیشترین زمانی که بالای این خط بوده در  اسفند ۱۴۰۱ است که فقط چهار روز در این محدوده ماندگار بوده است.

به باور فعالان بازار یکی از دلایل صعودی شدن انتظارات در بازار دلار ناشی از صعود نرخ حواله درهم است. گفتنی است قیمت درهم که در روزهای گذشته در کانال ۱۳ هزار تومان حبس شده بود اکنون در خاکریز ۱۴ هزار تومان در حال یکه تازی است . قیمت دهم دیروز به ۱۴ هزارو ۱۲۰ تومان رسید و امروز تا ۱۴ هزارو ۳۰۰ تومان پیشروی کرد. تکنیکالیست ها می گویند که درهم در مرز مقاومتی مهم قرار دارد و اگر بالای آن تثبیت بدهد این امر ممکن است جهت انتظارات را تقویت کند.

به عقیده معامله گران دلیل دیگری که موجب شده دلار نوسان صعودی را ثبت کند قیمت تتر است. تتر که روز گذشته با ۵۱ هزارو ۷۵۰ تومان معامله شده بود امروز وارد کانال ۵۲ هزار تومان شد و به پله دوم این مرز رسید.

با این حال عده ای هم باور دارند که بازار ساز به زودی وارد میدان خواهد شد و قیمت ها نزولی خواهد شد.

در این میان دلایل دیگری هم برای جهش نرخ دلار مطرح شده است. محمد کشتی آرای، رئیس اسبق اتحادیه طلا و سکه در تازه‌ترین اظهاراتش در خصوص دلایل افزایش قیمت‌ها گفته سطح تقاضا به دلیل پیش رو بودن ماه رمضان و عید نوروز بالا رفته است طبق گفته او مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت ارز در بازار نیز افزایش تقاضای فصلی شرکت‌ها در ماه‌های پایانی سال است.

برخی هم علت رشد دلار را به مسائل سیاسی و بین المللی مرتبط می دانند. برخی تصور می کنند که محدودیت ارزی جدید در عراق مشکلی برای تجار ایرانی ایجاد می کند. چند روز قبل بود که عراق قانون جدید خرید و فروش ارز را تصویب کرد.در همین راستابانک مرکزی عراق با وضع قانون جدیدی در حوزه ارز، صرافی‌های رسمی و بانک‌های این کشور را از هرگونه مبادله ارزی با ۵ کشور‌ منع کرده است. البته عبدالامیر ربیهاوی، سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت در این رابطه گفته این موضوع صحت ندارد و تمامی منابع رسمی را رصد کردم و اصلا با چنین خبری روبه‌رو نشدم.

در کنار این موضوع چند روز قبل بود که سید حسین موسویان، دیپلمات بازنشسته و تحلیل گر ارشد سیاست خارجی در «میدل ایست آی» نوشته بود «بخاطر جنگ غزه، آمریکایی‌ها مذاکرات با ایران را ادامه نخواهند داد، برجام مرد، دیپلماسی هسته‌ای با ایران مرد، آمریکایی‌ها از قطری‌ها محترمانه خواسته اند که آن‌ها محترمانه از ایران بخواهند که در شرایط فعلی ایران محترمانه درخواستی برای برداشت از این شش میلیارد آزاد شده نداشته باشد».

فارغ از بازار دلار،قیمت سکه امامی امروز جهش قابل توجهی را تجربه کرد. طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر این فلز گران‌بهای داخلی که روز دوشنبه با ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بسته شده بود روز گذشته تا ۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بالا رفت و در بازار امروز نه‌تنها وارد کانال ۳۱ میلیون تومان شد بلکه از مرز مقاومتی ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم عبور کرد و به ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. این قیمت در مقایسه با روز قبل تقریباً ۷۵۰ هزار تومان افزایش را نشان می‌دهد. البته قیمت سکه عصر امروز ۳۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید