تظاهرات حامیان اپوزیسیون در خیابان‌های ورشو

تظاهرات حامیان اپوزیسیون در ورشو بیانگر تنش‌های فزاینده میان احزاب سیاسی و جریان‌های حاکم لهستان و مخالفت با سیاست‌های دولت ائتلافی دونالد توسک نخست وزیر جدید این کشور است.

معترضان پرچم‌های لهستان در دست داشته و شعار می‌دادند: توسک = ستون پنجم، از حمله روس‌ها جان سالم به در بردیم از توسک هم جان به در می‌بریم.

مقام‌های شهر ورشو شمار معترضان را ۳۵ هزار نفر و اپوزیسیون تعداد آنها را حدود ۲۰۰ هزار نفر تخمین زدند.

توسک که در انتخابات ماه اکتبر به پیروزی رسید، قصد دارد کشور را بر اساس قوانین اتحادیه اروپا اداره کند و از این طریق، راه را برای ورود میلیاردها یورو بودجه این بلوک به کشورش باز کند. از همین رو، به ایجاد تغییرات و لغو برخی از سیاست‌ها و تصمیم‌های دولت قبلی لهستان روی آورده است.

یکی از این تغییرات، تعطیلی موقت شبکه خبری TVP Info است. این شبکه در سال‌های اخیر حملات و انتقادات زیادی را متوجه توسک کرده بود.

همزمان با ادامه تلاش توسک برای آنچه که اجرای حاکمیت قانون و مقابله با اقدامات فراقانونی آندری دودا رئیس جمهوری لهستان خوانده می‌شود، پلیس هفته جاری برای دستگیری دو نماینده وارد کاخ ریاست جمهوری شد.

این ۲ نماینده پارلمان که پیشتر وزیر بودند، به اتهام دلیل سوء‌استفاده از قدرت متهم و به حبس محکوم شده و تحت حمایت دودا در کاخ ریاست جمهوری پناه گرفته بودند. دودا پنجشنبه گفت که روند عفو این نمایندگان را آغاز کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.