برای سالم بودن در زمستان دور این خوراکی ها را خط بکشید

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت تدابیر حفظ سلامتی از دیدگاه طب ایرانی در فصول سرد سال را تشریح کرد.

دکتر سیدمهدی میرغضنفری، با اشاره به افزایش بیماری‌ها در فصول سرد سال، گفت: افرادی که مزاج سرد دارند در فصول سرد سال بیشتر بیمار می‌شوند و در مقابل، افراد گرم مزاج کمتر بیمار شده و در صورت بیماری به سرعت بهبود می‌یابند.

وی افزود: افراد سرد مزاج معمولا احساس سرما می‌کنند و با خوردن سردیجات اذیت می‌شوند. همچنین متابولیسم و سوخت و ساز پایینی دارند و حرکات آنها رو به کندی است. این افراد از لحاظ شخصیتی درونگرا هستند.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان اینکه در طب ایرانی مهمترین اقدام پیشگیری است، تصریح کرد: این افراد باید از چیزهایی که باعث تشدید حال بدشان می‌شود، پرهیز کنند.

این پژوهشگر طب ایرانی، اظهار کرد: در گام اول سرد مزاجان باید مصرف سردیجات را کاهش دهند،؛ شیر اگر گرم شده و داخل آن عسل و زنجبیل باشد نسبت به سایر لبنیات برای آنها بهتر است.

وی مطرح کرد: سالادها اکثرا سرد هستند؛ مصرف کاهو و خیار و گوجه بدن را سرد می‌کند و این افراد باید سبزی خوردن را جایگزین سالادها کنند. نعنا و ترخون سیستم ایمنی را تقویت کرده و سردی را کاهش می‌دهند.

او تاکید کرد: ورزش، مزاج را به سمت گرمی می‌برد و به همه افراد توصیه می‌شود برنامه منظمی برای ورزش خصوصا در فصل زمستان داشته باشند.

وی یادآور شد: افراد سرد مزاج حتما در زمستان خود را بپوشانند و مخصوصا هنگام خواب سر را با کلاه و روسری بپوشانند. زیرانداز باید کافی و مناسب و در صورت امکان نمدی باشد. همچنین اگر از کرسی استفاده شود بسیار مناسب است مخصوصا برای افرادی که درد مفاصل دارند.

وی افزود: افراد بعد از استحمام بلافاصله از منزل خارج نشوند تا باد سرد با آنها برخورد نکند و از کلاه و شال گردن استفاده کرده و از سینوس‌ها مراقبت کنند.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی، تاکید کرد: افراد نباید در خوردن گرمی‌جات زیاده روی کنند. حتی افرادی که مزاج سرد دارند باید اعتدال را رعایت کنند.

بنابر اعلام روابط عمومی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، وی توصیه کرد: عسل گزینه خوبی است که باید در آب ولرم حل شود. شیره انگور و دم نوش‌هایی مانند گل بابونه بسیار مناسب است. همچنین کشمش، مویز و شیرینی‌های طبیعی مانند انجیر توصیه می‌شود.

وی در پایان گفت: توصیه می‌شود افراد خواب کافی داشته باشند تا سیستم ایمنی در بالاترین سطح قرار داشته باشد و کمتر دچار بیماری‌های ویروسی شایع در فصل سرما شوند؛ حفظ آرامش نیز به افزایش کیفیت سیستم ایمنی بدن بسیار کمک می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.