میزان تاثیر تغییرات آب و هوایی بر طول عمر مشخص شد

دانشمندان با تجزیه و تحلیل داده‌های ۸۰ ساله، ارتباطی بین تغییرات دما و بارندگی و کاهش میانگین امید به زندگی پیدا کردند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد  زنان و افراد در کشورهای در حال توسعه به‌طور نامتناسبی تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار دارند.

خبر مرتبط
آمار تکان دهنده مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا

یک متخصص رادیو آنکولوژی با بیان اینکه آلودگی هوا تأثیرات کوتاه و بلند مدتی روی سلامت شهروندان دارد، اظهار کرد: در کوتاه مدت بر سلامت گروه‌های پرخطر که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند تأثیر دارد، عوارض حاد در بلند مدت تأثیر خود را بر سلامت انسان‌ها نشان می‌دهد.

هدف این پژوهش ایجاد ارتباط مستقیم بین امید به زندگی و اثرات تغییرات آب و هوایی است، ارتباطی که علیرغم مستندات گسترده تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم تغییرات آب و هوایی، ازجمله بلایای طبیعی و بیماری‌های تنفسی، مبهم باقی مانده است.

گروه پژوهشی از دانشگاه علم و صنعت شاهجلال (SUST) در بنگلادش و مدرسه جدید تحقیقات اجتماعی در ایالات‌متحده، داده‌های ۱۹۱ کشور را از سال ۱۹۴۰ تا ۲۰۲۰ بررسی کردند. آنان متغیرهایی مانند میانگین دما، بارندگی و تولید ناخالص داخلی سرانه برای محاسبه نابرابری بین کشورها را در نظر گرفتند.

خبر مرتبط
۷ توصیه برای کاهش خطرات ناشی از آلودگی هوا

در این اینفوگرافیک چند توصیه برای کاهش خطرات ناشی از آلودگی هوا را مشاهده می‌کنید.

در رویکردی پیشگامانه، گروه شاخص تغییرات آب و هوایی ایجاد کرد که داده‌های دما و بارندگی را برای ارزیابی شدت کلی تغییرات آب و هوایی ترکیب می‌کند.

یافته‌های گروه نشان می‌دهد افزایش دمای جهانی فقط به میزان یک درجه سانتی‌گراد (۰.۵ درجه سانتی‌گراد کمتر از هدف توافق‌نامه آب و هوای پاریس) با کاهش میانگین امید به زندگی تقریبا پنج ماه و یک هفته مرتبط است. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که افزایش ۱۰ واحدی در شاخص تغییرات اقلیمی، میانگین امید به زندگی را تا ۶ ماه کاهش می‌دهد.

پژوهشگران امیدوارند که شاخص تغییر اقلیم آنان به ابزاری جهانی برای عموم غیرعلمی تبدیل شود و بحث‌های جهانی در مورد تغییرات آب و هوا را استاندارد کند.

نتایج نشان می‌دهد تغییرات آب و هوایی به‌طور نامتناسبی باعث کاهش امید به زندگی در زنان بیشتر از مردان می‌شود. محققان از کشورها می‌خواهند که اقدامات فوری برای مهار افزایش دمای جهانی و محافظت از سلامت عمومی در مواجهه با تغییرات آب و هوایی انجام دهند.

این گروه از اولویت‌بندی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سازگاری با تغییرات محیطی حمایت می‌کند همچنین پژوهش‌های محلی را با تمرکز بر روی رویدادهای شدید آب و هوایی مانند آتش‌سوزی، سونامی و سیل پیشنهاد می‌کند که نمی‌توان آن‌ها را به‌طور کامل از طریق تجزیه و تحلیل دما و بارندگی به تنهایی، درک کرد.

پژوهشگران اظهار کردند تلاش‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سازگاری با شرایط متغیر برای به حداقل رساندن خطرات سلامتی مرتبط با تغییرات آب و هوایی ضروری است؛ بنابراین، کشورها باید بر ابتکارات سریع برای مهار افزایش دمای جهانی و محافظت از سلامت جمعیت در آستانه تغییرات آب و هوایی، تلاش‌های کاهش  انتشار گازهای گلخانه‌ای و ابتکارات پیشگیرانه برای حفظ امید به زندگی و حفاظت از سلامت جمعیت در سراسر جهان تاکید کنند.

نتایج این پژوهش در نشریه PLoS Climate منتشرشده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.