تحریم‌های جدید انگلیس و آمریکا علیه ایران

 

به گزارش تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس، تحریم‌های جدید به دلیل آنچه آزار و اذیت روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر در خارج از ایران خوانده شده، وضع شده است. این تحریم‌ها عمدتا کسانی را هدف قرار داده که نام آن‌ها در ادعای نخ‌نما و بی‌اساس شبکه آی‌تی‌وی درباره طرح توطئه ایران برای سوء‌قصد به ۲ مجری تلویزیونی لندن‌نشین مطرح شد.

طبق بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس ناجی ابراهیم شریفی، محمد انصاری، محمد عبدالرزاق کنفانی، عبدالوهاب کوچک، علی کوچک، علی اسفنجانی، محمدرضا ناصرزاده و همچنین واحد ۸۴۰ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست تحریم‌های انگلیس و آمریکا اضافه شده است.

در همین پیوند، دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس با اتهام‌پراکنی علیه ایران ادعا کرد که تهدید ناشی از تهران، «برای امنیت بریتانیا قابل قبول نیست.»

وی مدعی شد: «تحریم‌های امروز نقش مقامات و باندهای ایرانی را که در فعالیت هایی با هدف تضعیف، ساکت کردن و برهم زدن آزادی های دموکراتیکی که ما در بریتانیا برای ما ارزش قائل هستیم، افشا می کند.» وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شد:‌ «بریتانیا و ایالات متحده پیام روشنی ارسال کرده‌اند که ما این تهدیدها را تحمل نخواهیم کرد.»

طبق اعلام وزارت امور خارجه انگلیس دارایی های افراد و نهادهای تحریم شده در این کشور مسدود و شرکت ها و شهروندان انگلیسی از مراوده مالی با آنان ممنوع شدند. همچنین اشخاص حقیقی تحریم شده حق سفر به انگلیس را نداشته و ورود یا گذر آنها به این کشور ممنوع است.

 شبکه انگلیسی آی‌تی‌وی اواخر آذرماه گذشته با انتشار گزارشی ادعا کرد که سپاه در اکتبر سال ۲۰۲۲ به یک قاچاقچی انسان پیشنهاد داد که در ازای ۲۰۰ هزار دلار ۲ مجری اینترنشنال را ترور کند اما فرد اجیر شده که یک جاسوس دوجانبه بود، این توطئه را افشا کرد.

بر اساس این گزارش ادعایی، فرد اجیر شده برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ در ارتباط با صنایع کشتیرانی با سپاه همکاری کرد، اما بعدا جذب یک سازمان اطلاعاتی غربی شد و پس از آن که سپاه در سال ۲۰۲۲ برای قتل این دو مجری با او تماس گرفت، این توطئه را به سازمان اطلاعاتی مربوطه اطلاع داد.

مقامات کشورمان همان زمان این ادعا را رد کردند. سید مهدی حسینی متین با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، روایت ادعایی آی‌وتی‌وی را مشابه فیلم‌های هالیوودی توصیف و آن را محکوم اعلام کرد.

کاردار سفارت ایران تصریح کرد: صرف نظر از فعالیت‌های غیرقابل انکار خشونت‌آمیز و خرابکارانه این به اصطلاح شبکه تلویزیونی در انگلیس علیه امنیت ملی ایران، ما همچنین هرگونه ارتباط با کسانی که این ادعاها را انجام داده‌اند تکذیب می‌کنیم.

در همین پیوند سخنگوی وزارت خارجه ایران هم پیشتر به کشورهای غربی توصیه کرده‌ بود که نسبت به استفاده ابزاری از حقوق بشر اجتناب کنند و به چارچوب دیپلماتیک پایبند باشند.

ناصر کنعانی تصریح کرد: تحریم و استفاده از ابزارهای تحریمی ورق سوخته ای است که برای ایران کارامدی لازم را نخواهد داشت؛ ایران درمورد تحریم پاسخ متناسب و لازم را خواهد داد.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.