توافق نظامی آمریکا و هند لغو شد
ایالات متحده فروش ۳۱ پهپاد و تجهیزات مرتبط آن به ارزش تقریباً ۴ میلیارد دلار به هند را لغو کرده است. این اقدام تنها دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن بود که این توافق در کنگره به دلیل ارتباط ادعایی دهلی نو با توطئه قتل یک فعال سیک مستقر در نیویورک متوقف شده است.

به گزارش راشاتودی، آژانس همکاری امنیتی دفاعی آمریکا (DSCA) روز پنجشنبه گفت که وزارت امور خارجه یک معامله احتمالی را تایید کرده است که شامل فروش ۳۱ پهپاد MQ-۹B Sky Guardian و قطعات یدکی و لوازم جانبی آن می‌شود. در این بیانیه آمده است که کنگره ایالات متحده به طور رسمی در ۱ فوریه از این قرارداد مطلع شد. همچنین افزود که این فروش توانایی هند را برای مقابله با «تهدید‌های فعلی و آینده» با فعال کردن گشت‌های نظارت و شناسایی بدون سرنشین در مناطق عملیاتی دریایی بهبود می‌بخشد.

معامله در جریان سفر دولتی نارندرا مودی، نخست وزیر به ایالات متحده در ژوئن ۲۰۲۳ پیشنهاد شد. با این حال، مذاکرات در مورد خرید به سال ۲۰۱۸ برمی گردد. هند به طور مستمر علاقه خود را به تهیه پهپاد‌های تسلیحاتی از ایالات متحده نشان داده است، اما این معامله به دلیل موانع مختلف بوروکراتیک به تعویق افتاد.

تایید وزارت امور خارجه تنها دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که رسانه‌های هندی گزارش دادند که کنگره آمریکا به دلیل "خشم" برخی از اعضای گروه هندی سیک به بهانه تلاش دولت هند برای ترور گورپاتوانت سینگ پانون، وکیل سیک مستقر در نیویورک، گورپاتوانت سینگ پانون، توافق را متوقف کرده است. گورپاتوانت سینگ پانون، بنیانگذار سیک‌ها برای عدالت است، یک گروه جدایی‌طلب که فعالیت آن در هند ممنوع شده است، و از سوی دهلی نو به عنوان «تروریست» معرفی شده است.

سال گذشته، دادستان‌های ایالات متحده یکی از مقامات دولت هند را با طرح توطئه قتل این وکیل مرتبط دانستند که توسط FBI خنثی شد. یک تبعه هندی که گفته می‌شود سعی داشت یک قاتل را به خدمت بگیرد، در جمهوری چک دستگیر شد و در انتظار استرداد به ایالات متحده است. در حالی که دهلی نو به اتهامات پاسخ داده و اعلام کرده که ترور «بر خلاف سیاست دولت» است و کمیته‌ای در سطح بالا برای بررسی این پرونده تشکیل داده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.