خبر جدید از بازار شیرخشک نوزاد/ قیمت ها تغییر کرده است؟

هانی تحویل زاده  با بیان اینکه  سازمان غذا و دارو قیمت شیرخشک نوزاد را در آبان ماه تغییر داده است، گفت: این سازمان زمانی که ارز ۲۸ هزار و۵۰۰ تومانی جایگزین ارز ۴۲۰۰ تومانی شد و هزینه تولید کارخانه‌های تولیدکننده شیرخشک نوزاد ۷ برابر شد، قیمت‌ها را تغییر داد.

وی ادامه داد: قیمت هر قوطی شیرخشک حدود ۷۰ هزار تومان بود که به ۱۳۵ تا ۱۴۰ هزار تومان رسیده است. البته در این تغییر قیمت نظر تولیدکنندگان پرسیده نشده بود و معتقدیم باید بیش از این باشد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد تصریح کرد: وقتی قیمت تمام شده تولید ۷ برابر شود قیمت برای مصرف‌کننده باید ۲.۵ تا ۲.۸ برابر شود، ولی در حال حاضر چنین نیست.

وی عنوان کرد: بر اساس سازوکار سازمان غذا و دارو سهمیه هر نوزاد در ماه ۲۴ قوطی است که ۱۲ قوطی آن با قیمت ۷۰ هزار تومان و ۱۲ قوطی دیگر نیز با قیمت آزاد به فروش می‌رسد.

تحویل زاده اضافه کرد: البته این شیوه فروش برای داروخانه‌ها نیز مشکل ایجاد کرده است، زیرا برای ۱۲ قوطی شیرخشک که با قیمت قبل محاسبه می شود داروخانه باید قیمت جدید بپردازد و مابه التفاوت را از بیمه دریافت کند که مشخص نیست دقیقا چه زمانی این پرداخت صورت می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: وقتی تغییر نرخ ارز شیر خشک داریم دولت باید در بودجه آن را ببیند و برای آن منابع تخصیص دهد تا فشار بر مصرف‌کننده، تولیدکننده و توزیع‌کننده نباشد.

وی افزود: آمار تولید شیر داخل در ماه حداکثر ۷ میلیون عدد در ماه است و به طور کل واردات کلا کمتر از یک میلیون عدد بوده است. واردات مشکلی از بازار داخلی حل نکرده و بازار داخل از تولید داخل تامین می شود.

خبر مرتبط
توضیح درباره افزایش قیمت شیرخشک/ گران نشده، قیمت آن واقعی شده است

محمدی در پاسخ به این سوال که علت افزایش قیمت شیرخشک در داروخانه‌ها چیست؟ گفت: شیرخشک گران نشده، بلکه قیمت آن واقعی شده است و مابه التفاوت آن از طریق بیمه پرداخت می شود.

به گفته وی ظرفیت تولید داخل ۷.۵ میلیون عدد در ماه است که بیش از نیاز داخل است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.