نشانه های این بیماری ها روی لب ظاهر می شوند

 لب‌ها و مخصوصا رنگ آنها در زیبایی و جذابیت افراد تاثیر فراوان دارد، شاید برایتان جالب باشد که بدانید رنگ لبها می‌تواند نشانگر وضعیت سلامت عمومی بدن و بسیاری از بیماری‌های داخلی و متابولیک بدن باشد البته باید توجه داشت که تشخیص نهایی نیاز به ارزیابی تخصصی توسط پزشک دارد.

در ادامه این بخش به بررسی تشخیص سلامت بدن از روی رنگ لبها می پردازیم که یکی از روش‌های سنتی و تجربی در پزشکی بوده و ممکن است نشانگر وضعیت سلامت باشد. برای تشخیص سلامت خود به رنگ لب هایتان توجه نمایید و سپس توضیحات ارائه شده زیر را درباره انواع رنگ لب بخوانید.

قرمز تیره و جیگری

رنگ قرمز تیره لب‌ها ممکن است نشانگر مشکلات در دستگاه گوارش و معده باشد. این ممکن است به علت ورود خون اضافی به گوارش یا وجود زخم‌ها و التهابات باشد که نیاز به معاینه توسط پزشک و آزمایشات تخصصی دارد.

قرمز روشن

گرچه لب های قرمز روشن جذاب و زیبا به نظر می رسد اما نشانگر مشکلی در سلامتی است، تغییر رنگ لب به قرمز روشن تا حد زیادی بیانگر مشکلات کبدی و یا حتی مشکلات مربوط به طحال می باشد. قرمز شدن لب ها ممکن است به دلیل افزایش جریان خون به این اعضا یا وجود مشکلات آنها باشد. این تغییر رنگ لب ها نیاز به معاینه تخصصی توسط پزشک و انجام آزمایشات دارد تا علت مشخص شود.

بنفش (آبی)

رنگ بنفش یا آبی لب‌ها ممکن است نشانگر گردش ضعیف اکسیژن در خون باشد. کاهش اکسیژن خون می‌تواند بر اثر شرایط مختلفی باشد که بر قلب، سیستم گردش خون و شش‌ها اثرگذار است. خفگی، بیماری ریوی؛ نظیر آسم، آمفیزم و ذات‌الریه، نارسایی قلبی،شوک، لخته خون در ریه‌ها،مسمومیت خونی و هوای بسیار سرد نیز باعث تغییر رنگ لب ها به آبی می شوند.

صورتی خوشرنگ

رنگ صورتی خوشرنگ لب‌ها نشان از جریان خون سالم و وضعیت عمومی سلامت است. این رنگ لب نشانگر عدم وجود مشکلات جدی در سلامت شما باشد.

صورتی کمرنگ، خاکستری یا سفید

رنگ کمرنگ، خاکستری یا سفید لب‌ها ممکن است نشانگر کمبود خون و کم خونی باشد. کم‌خونی‌ای که سبب ایجاد سفیدی لب یا بی‌رنگی لب‌ها می‌شود، اغلب همراه با رنگ‌پریدگی در صورت، خط چشم‌ها، سفیدی داخل دهان و ناخن‌ها بسیار شدید است و نیاز به درمان فوری دارد.

سیاه شدن لب ها

ضربه و آسیب دیدگی، سیگار کشیدن و...باعث تیره شدن لب می شود. همچنین بیماری آدیسون منجر به هایپرپیگمانتاسیون پوست و لب ها و باعث می شود که آن ها از داخل و گاهی از طرف خارج تیره یا سیاه به نظر برسند.

بر روی لب ها ممکن است لکه هایی نیز به وجود بیاید، بروز لکه های لب می تواند در اثر نور آفتاب،مصرف برخی داروها، هموکروماتوز،هایپرپیگمنتیشن، سندرم لوژیر هانزیکر، سندرم پوتز جگرز، سندرم کارنی کمپلکس و...ایجاد شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.