اظهارات سخنگوی شورای نگهبان درباره عدم پاسخگویی به نامه حسن روحانی+ فیلم

«هادی طحان‌نظیف»، سخنگوی شورای نگهبان بعدازظهر یک‌شنبه، ۲۹ بهمن در نشست خبری که در نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار کرد، گفت: رسانه‌ها همیشه پشتیبان شورای نگهبان هستند و به ما کمک می‌کنند تا در تبیین نظرات و آراء فقهای شورای نگهبان موفق باشیم.

وی ضمن اعلام تشریح طرح‌ها و لوایح مورد تأیید شورای نگهبان ادامه داد: طرح اساسنامۀ سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، لایحۀ ارجاع اختلاف شرکت سهامی بیمه ایران و دولت پادشاهی بحرین به داوری و طرح اصلاح مادۀ یک قانون تسهیل تکالیف مؤدیان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان از مواردی است که مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها و طرح اصلاح قانون تأسیس مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیردولتی در جلسات شورای نگهبان با ایراداتی ازسوی شورای نگهبان مواجه شد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامۀ تشریح موارد تأییدشده توسط اعضای این شورا اظهار کرد: نسبت به لایحۀ الحاق یک بند به تبصرۀ ۵ ماده‌واحدۀ قانون بودجۀ ۱۴۰۲ نیز یک ابهام شرعی داشتیم که به مجلس اعلام شد اما هنوز مصوبۀ اصلاحی مجلس در اختیار شورای نگهبان قرار نگرفته است. لایحۀ ارجاع اختلاف بانک مرکزی و دولت پادشاهی بحرین به داوری نیز با ابهامی مواجه شد که اخیراً مورد اصلاح مجلس قرار گرفته است که ما منتظر ارسال مصوبۀ مجلس هستیم.

طحان‌نظیف افزود: لایحۀ مربوط به کولبری نیز که پیشتر با ایراد شورای نگهبان مواجه شده بود اخیراً ازسوی مجلس اصلاح شده است که هنوز اصلاحیۀ آن در اختیار شورای نگهبان قرار نگرفته است.

وی گفت: ایرادات شورای نگهبان دربارۀ اساسنامه پست بانک نیز از سوی دولت برطرف شد و اخیرا شورای نگهبان تأیید آن را به اطلاع دولت رساند.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره طرح شفافیت گفت: ما این طرح را دریافت کردیم و در نوبت رسیدگی شورای نگهبان قرار دارد اما هنوز گزارش طرح عفاف و حجاب را دریافت نکردیم.

وی درباره سرانجام طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت هم گفت: اخیرا شنیدم که این طرح در مجلس اصلاح شده است اما هنوز آن را دریافت نکردیم. هرگاه دریافت کنیم در دستور کار شورای نگهبان قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به سرنوشت لایحه عفاف و حجاب گفت: طرح عفاف و حجاب را هنوز دریافت نکردیم به محض دریافت آن را در فرآیند رسیدگی قرار می‌دهیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تعداد افرادی که توسط هیات‌های نظارت تایید صلاحیت شده بودند اما صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان رد شده است، گفت: حدود ۴ هزار نفر از کسانی که صلاحیت آنها مورد تایید هیات‌های نظارت قرار نگرفته بود، به تایید شورای نگهبان رسید و همچنین صلاحیت تعداد ۲۰۰ نفر از کسانی که توسط هیات‌های نظارت تایید شده بودند، بر اساس اسنادی که در اختیار شورا قرار گرفت، رد شد و شورای نگهبان تا فردا مهلت دارد تا نتیجه شکایت افراد را اعلام کند.

طحان نظیف درباره انتقادات به عدم احراز صلاحیت برخی سیاسیون و حقوقدانان و عدم فرصت کافی برای بررسی صلاحیت همه داوطلبان بیان کرد: بخاطر اصلاحیه قانون انتخابات و اینکه عملا فرصت رسیدگی‌های شورای نگهبان و هیات‌های نظارت افزایش یافت، در این دوره تعداد افرادی که صلاحیت آنها احراز نشد کاهش یافت.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد:در انتخابات ۹۸ صلاحیت بیش از ۲۵ درصد داوطلبان تایید نشد اما در انتخابات امسال با وجود افزایش داوطلبان، تعداد افرادی که صلاحیت آنها تایید نشد کمتر از ۱۰ درصد است.

وی درباره تخلفات تبلیغاتی داوطلبان انتخابات و تاثیر آنها در بررسی صلاحیت‌ها گفت: شورای نگهبان ناظر بر انتخابات است و این نظارت تمامی مراحل انتخابات را در بر می گیرد؛ تاکنون گزارش قابل توجهی که سالب صلاحیت باشد، دریافت نکردیم.

طحان نظیف در پاسخ به این سوال که برخی نامزدها ادعا کردند که دلایل رد صلاحیت را دریافت نکردند گفت: سامانه داوطلب پل ارتباطی با ما و داوطلبان بود اگر مساله ای بود از این طریق با ما در ارتباط بودند، حدود ۸ هزار جلسه یا تماس با داوطلبان داشتیم، ما اصرار به این تماس و ارتباط داشتیم و برخی موارد این تماس ها موثر بود که در عملکرد ما هم موثر بود.

وی در پاسخ به سوال ایلنا درباره عدم پاسخگویی شورای نگهبان به نامه حسن روحانی درباره بیان دلایل رد صلاحیتش گفت: اولویت ما با بررسی صلاحیت کسانی است که شکایت داشتند نسبت به کسانی که شکایت نداشتند هنوز وارد بررسی نشدیم که وارد بررسی آن هم میشویم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.