آمریکا قطعنامه‌ جدید درباره جنگ غزه به شورای امنیت ارائه کرد

منابع خبری و دیپلماتیک روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کردند: واشنگتن با آتش بس در هر اقدام سازمان ملل در مورد جنگ اسرائیل مخالف بوده است، اما متن پیش نویس ایالات متحده آمریکا، همان لحنی است است که جو بایدن رئیس جمهور این کشور هفته گذشته در گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از آن استفاده کرده است.

بر اساس اعلام منابع خبری، در متن پیش نویس ایالات متحده آمده است که «در شرایط کنونی یک حمله زمینی بزرگ به رفح، منجر به آسیب بیشتر به غیرنظامیان و جابجایی بیشتر آنها از جمله به طور بالقوه به کشورهای همسایه خواهد شد».

خبر مرتبط
حمله سایبری به شبکه برق اسرائیل+ جزییات

رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز گذشته (یکشنبه) از قطع برق در چندین منطقه از سرزمین‌های اشغالی فلسطین از جمله «عسقلان»، «بتاح تکفا»، «هرتسلیا»، «دیمونا»، «ریشون لتسیون»، «صفد» و «حیفا» خبر دادند.

پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده آمریکا می‌گوید که چنین اقدامی «پیامدهای جدی برای صلح و امنیت منطقه خواهد داشت و تاکید می‌کند که چنین حمله زمینی بزرگی در شرایط کنونی نباید انجام شود.»

اسرائیل قصد دارد به رفح حمله کند، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی از ۲.۳ میلیون فلسطینی در غزه در آنجا سرپناه گرفته اند و این نگرانی بین‌المللی را برانگیخته است که چنین اقدامی به شدت بحران انسانی در غزه را وخیم تر می‌کند.

هنوز مشخص نیست که پیش نویس این قطعنامه چه زمانی در شورای ۱۵ عضوی امنیت به رای گذاشته می شود. یک قطعنامه برای تصویب حداقل به ۹ رأی موافق و بدون وتوی ایالات متحده آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین در شورای امنیت سازمان ملل نیاز دارد.

ایالات متحده آمریکا این متن را پس از آن ارائه کرد که الجزایر خواستار رای گیری در مورد پیش نویس قطعنامه خود در روز سه شنبه شورای امنیت شد که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در جنگ اسرائیل است.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل اعلام کرد که این قطعنامه وتو خواهد شد.

الجزایر بیش از دو هفته پیش پیش نویس قطعنامه پیشنهادی خود را ارائه کرد. اما گرینفیلد گفت که این متن می تواند «مذاکرات حساس» در مورد «گروگان ها» را به خطر بیندازد. ایالات متحده آمریکا، مصر، اسرائیل و قطر به دنبال مذاکره برای توقف جنگ در غزه و آزادی گروگان‌ها هستند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.