مجارستان بیانیه مشترک اتحادیه اروپا را وتو کرد

در ایمیلی از سوی دفتر «شارل میشل» رئیس شورای اروپا آمده است: در صورت عدم وجود اجماع در میان اعضای اتحادیه اروپا، بیانیه‌ای از سوی این اتحادیه به نمایندگی از رئیس شورای اروپا، «روبرتا متسولا» رئیس پارلمان اروپا و «اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا منتشر خواهد شد.

خبر مرتبط
مجارستان رهبری اتحادیه اروپا را به باد انتقاد گرفت

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان با انتقاد از رهبری اتحادیه اروپا خواستار تغییراتی در این اتحادیه شد.

طبق گزارش‌ها، ۲ دیپلمات آگاه که نام خود را افشا نکردند، به نشریه پالتیکو و شبکه خبری بلومبرگ گفتند این بیانیه اتحادیه اروپا، روسیه را به «تجاوز و ایجاد جنگی تمام‌عیار، خشونت، بی‌رحمی و ویرانی» متهم کرده و در عین حال وعده داده از اوکراین «حمایت راسخ نظامی، سیاسی، مالی، دیپلماتیکی و بشردوستانه» داشته باشد.

این بیانیه هم‌چنین بر «تداوم رسیدگی به نیازهای دفاعی و نظامی مبرم اوکراین از جمله ارسال موشک‌ها و مهمات مورد نیاز» تاکید کرد.

خبر مرتبط
اوربان: الحاق سوئد به ناتو را تصویب می‌کنیم

نخست وزیر مجارستان اعلام کرد که این کشور به عنوان آخرین عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، عضویت سوئد در ناتو را تصویب می‌کند.

طبق گفته یکی از این منابع، یکی از اعضای اتحادیه اروپا که عضو ناتو نیست انتقاداتی به موضع اتحادیه اروپا وارد کرد و گفته است که این اتحادیه درخصوص جنگ غزه سکوت پیشه می‌کند. در حالی که نام این کشور ذکر نشده اما تنها اتریش، ایرلند و مالت اعضای اتحادیه اروپا هستند که در ناتو حضور ندارند.

مجارستان هنوز در رابطه با اقدام خود و وتو کردن بیانیه مشترک اتحادیه اروپا توضیحاتی ارائه نداده است.

مجارستان برخلاف بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارسال هرگونه سلاح مرگبار به اوکراین را رد کرده و بر یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای این درگیری متمرکز است. این کشور هم‌چنین از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه بارها به شدت انتقاد و «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر آن، تحریم‌ها و محدودیت‌های مذکور را یک «شکست» توصیف کرده که صرفا بحران انرژی را بدتر می‌کند.

امروز -شنبه- مصادف با ۲۴ فوریه، همزمان با ۲ سالگی جنگ اوکراین، سرنوشت کمک‌های آمریکا به عنوان حامی اصلی کی‌یف، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و با وجود تصویب بسته ۶۰ میلیارد دلاری مجلس سنا ایالات متحده، همچنان جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان با چنین طرحی مخالفت می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.