جزئیات طرح ترافیک پایتخت در سال ۱۴۰۳

رئیس پلیس راهور پایتخت گفت: شیوه اصلی محاسبه عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک در سال آینده نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نکرده و فقط برخی ضرایب و قیمت‌ها دچار تغییر شده است که این اتفاق نیز طبق لایحه ارائه‌شده توسط شهرداری و براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران رخ داده و پلیس در این زمینه هیچ دخالتی نداشته است.

«سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفت‌وگو با ایلنا درباره نحوه اعمال جرایم مربوط به ورود به طرح ترافیک در سال ۱۴۰۳ توضیح داد: براساس مصوبه اخیر شورای شهر تهران، نرخ پایه عوارض ورود به طرح ترافیک تهران نسبت به سال گذشته حدودا دو برابر شده است که البته با تخفیفاتی که برای برخی وسایل نقلیه از جمله خودروهای هیبریدی یا دارای معاینه فنی برتر در نظر گرفته شده و تغییراتی که در ضرایب و نحوه محاسبه نرخ و ساعات ورود خودروها به طرح اعمال شده است، در مجموع متوسط میزان افزایش نرخ عوارض ورود به طرح ترافیک تهران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ کمتر از یک‌سوم افزایش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر این که پلیس در تعیین نرخ و نحوه محاسبه عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک تهران دخالتی ندارد، اظهار داشت: مسائل مربوط به قیمت‌گذاری طرح ترافیک با شورا و شهرداری است و آنچه در این زمینه بیشتر مد نظر پلیس قرار دارد، موضوعات مربوط به تعیین محدوده‌های طرح‌های ترافیک و کاهش آلودگی هوا است که خود این محدوده‌ها در سال آتی نسبت به امسال هیچ تغییری پیدا نخواهد کرد. البته پلیس در این زمینه نظراتی دارد که در جلسات کارشناسی که در سال آینده در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک برگزار خواهد شد، مسائل مد نظر خودمان را با دوستان شورا و شهرداری تهران در میان خواهیم گذاشت تا بتوانیم برای سال‌های بعد تغییراتی را در محدوده‌های طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا ایجاد کنیم.

رئیس پلیس راهور پایتخت خاطرنشان کرد: شیوه اصلی محاسبه عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک در سال آینده نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نکرده و فقط برخی ضرایب و قیمت‌ها دچار تغییر شده است که این اتفاق نیز طبق لایحه ارائه‌شده توسط شهرداری و براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران رخ داده و پلیس در این زمینه هیچ دخالتی نداشته است. اما در مجموع در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲، به جز افزایش سالیانه برخی نرخ‌ها و ضرایب، تغییر بنیادینی را در زمینه تعیین محدوده و نحوه محاسبه عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک مشاهده نمی‌کنیم.

تشکیل کارگروه مشترک با شهرداری برای مدیریت ترافیک مناطق مرکزی

موسوی‌پور درباره برنامه‌های پلیس راهور تهران برای کنترل ترافیک روزهای پایانی سال نیز گفت: از حدود یک ماه قبل کارگروه مشترکی در این زمینه بین پلیس راهنمایی و رانندگی، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و شهرداران مناطق ۱۱، ۱۲ و ۱۶ تشکیل شده است تا بتوانیم با همکاری دوستان شهرداری به مدیریت ترافیک مناطق مرکزی پایتخت بپردازیم، زیرا اوج مراجعات شهروندان در ایام نزدیک به عید نوروز مربوط به مناطق مرکزی شهر است و بخصوص در این ایام، مراکز باربری خیابان‌های شوش و شهید رجایی به‌شدت فعال می‌شوند، بنابراین در این کارگروه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌ایم که بتوانیم ترافیک روزهای پایانی سال را در این محدوده‌ها کنترل کنیم.

رئیس پلیس راهور تهران ادامه داد: بخشی از ترافیک شب عید مربوط به داخل خود باربری‌ها است و اگر ترافیک داخل این مراکز به‌درستی مدیریت نشود، شاهد پس زدن ترافیک به خیابان‌های اصلی خواهیم بود. به همین دلیل، جلساتی را با مسئولان باربری‌ها برگزار کرده‌ایم و آن‌ها خودشان افرادی را برای کنترل ترافیک داخل مراکز خود مشخص و به ما معرفی کرده‌اند و ما ضمن ارائه آموزش‌های لازم به این افراد، کاور مخصوصی را به آن‌ها داده‌ایم که با پوشیدن آن می‌توانند از طرف پلیس، ترافیک و ترددهای داخل باربری‌ها را کنترل کنند. معتقدیم که اگر ترافیک داخل باربری‌ها کنترل شود، بخش زیادی از ترافیک مناطق مرکزی شهر تهران کاهش خواهد یافت.

ممنوعیت تردد کامیون‌ها در ساعات پیک ترافیک در سطح شهر تهران

موسوی‌پور با بیان این که پلیس راهور با همکاری نیروهای شرکت شهربان شهرداری تهران به نظم‌دهی به تردد گاری‌دستی‌ها در سطح بازار و محدوده‌های اطراف آن می‌پردازد، عنوان کرد: ما تمام تمهیدات برای مدیریت ترافیک روزهای پایانی سال در سطح شهر تهران را اندیشیده‌ایم، از جمله این که همکاران انتظامی برای کنترل ترافیک در کنار عوامل راهور حضور دارند، ضمن این که همه گلوگاه‌ها و نقاط پرمراجعه در سطح شهر را شناسایی کرده‌ایم و همکاران ما در این نقاط استقرار یافته‌اند. همچنین در روزهای پایانی سال، ۷۰ تا ۸۰ درصد نیروهای ستادی پلیس راهور را در شیفت‌های بعد از ظهر به صورت مضاعف به‌کارگیری می‌کنیم تا بتوانیم ترافیک روزهای پایانی سال را با توان بیشتری مدیریت کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به این که در ایام نزدیک به عید نوروز، ورود کامیون‌ها به شهر تهران و به طور کلی تردد وسایل نقلیه سنگین در سطح شهر به شکل محسوسی افزایش می‌یابد، آیین‌نامه خاصی را برای تردد کامیون‌ها در این روزهای خاص به باربری‌ها ابلاغ کرده‌ایم، به نحوی این وسایل نقلیه صرفا شب‌ها می‌توانند وارد شهر تهران و تا ساعت ۱۶ هر روز نیز اجازه خروج از شهر را دارند، چراکه معمولا از ساعت ۱۶ به بعد وارد پیک ترافیک روزهای پایانی سال می‌شویم و به همین دلیل، تردد کامیون‌ها را در ساعات پیک ترافیک در سطح شهر تهران ممنوع کرده‌ایم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.