وزیر رئیسی نگران شد/ درخواست مهم از مردم

جواد اوجی صبح امروز - چهارشنبه نهم اسفند ۱۴۰۲ - در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران عنوان کرد: ما هیچ وقت در اسفندماه این موج سرمای شدید و یخبندان را نداشتیم و خیلی از دوستان می‌گویند واقعا مساوی با سرمای سیبری است. این سرمای شدید در همه استان‌های کشور که در خیلی جاها یخبندان و تا یک متر برف وجود دارد باعث یک جهش مصرف در گاز شد که تا این میزان سابقه نداشته است.

وی با بیان اینکه تا این لحظه همه همکاران ما در حوزه نفت و گاز و پالایش و پخش آماده‌باش هستند، افزود: همکاران ما شبانه‌روز درگیرند و در سکوهای عملیاتی، پارس جنوبی، توسعه میادین مستقل گازی، پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال، ایستگاه‌های تقویت و توزیع در حال فعالیتند و الحمدلله هیچ جای کشور قطعی و افت فشار گاز نداشتیم.

خبر مرتبط
خبر غیرمنتظره وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیات دولت/ فردا چه خبر است؟

عیسی زارع پور در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد: ان شاءالله فردا دوازدهمین پرتاب فضایی در دولت سیزدهم را خواهیم داشت.

اوجی در ادامه اظهار کرد: از رسانه‌ها تشکر می‌کنیم چون واقعا می‌طلبد یاری کنند که مردم عزیز همکاری بیشتری در بهینه مصرف کردن داشته باشند که راهکارهای آن هم خیلی راحت است. سیستم گرمایشی که در محیط کار یا خانه استفاده نمی‌شود را خاموش کنند. اگر هر هموطنمان یک بخاری اضافه را خاموش کنند تمام هموطنانمان در مناطق سردسیر از این نعمت بهره‌مند می‌شوند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در هیچ جای دنیا چنین شبکه گازرسانی که همه خانه‌های مردم در شهرها نزدیک ۹۸ درصد و روستاها نزدیک ۸۷ درصد گازرسانی شده باشد، نداریم. کشور صاحب رتبه دوم ذخایر گازی دنیاست و مردم باید از این نعمت بهره‌مند شوند اما مصرف خیلی بالا است و چهار برابر نرم آن صورت می‌گیرد. خواهشم این است برای اینکه همه هموطنان به خصوص در این چند روز که هوا سردتر هم می‌شود، با بهینه مصرف کردن، لباس گرم پوشیدن در منزل، نگه داشتن دمای منزل بین ۱۸ تا ۲۲ درجه و خاموش کردن سیستم گرمایشی اضافه کمک کنند تا پایان این سرما در هیچ جای کشور قطعی گاز خانگی نداشته باشیم.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه همه تلاش همکاران من این است که حداکثر تولید را انجام دهیم، افزود: از حداکثر ظرفیت پالایشگاه‌ها دارد استفاده می‌شود که این اعداد و ارقام هم در تولید، هم در ظرفیت و هم در انتقال بی‌سابقه است. منتها از این طرف رقم مصرف با کشورهای دیگر هم که مقایسه می‌کنیم قابل قیاس نیست. به جایی رسیده‌ایم که مردم عزیز باید کمک کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در استان مازندران وضعیت قرمز گزارش شده است، اظهار کرد: خیر. تمام استان‌های سردسیر در شمال، شمال شرق و شمال غرب که به سرشاخه‌ها می‌رود در حالی که میادین گازی و پالایشگاه‌ها عمدتا در جنوب کشور است و ۱۸۰۰ کیلومتر خط لوله کشیده شده تا به سرشاخه‌ها مثلا تا استان گلستان و مازندران و خراسان شمالی رسیده است. در این مسیر اگر مصارف خیلی بیش از اندازه باشد معلوم است که در آخر خط لوله افت فشار ایجاد می‌شود ولی تا این لحظه به لطف الهی هیچ جای کشور نه قطع گاز داشتیم و نه افت فشار.

اوجی در پاسخ به این سوال که آیا سوخت نیروگاه‌ها تمام شده است، یادآور شد: می‌بینید که در هیچ کجای کشور خاموشی نیست چون ما علاوه بر اینکه سوخت خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده را تامین می‌کنیم، تامین سوخت نیروگاه‌ها را هم با گاز و هم با سوخت مایع انجام می‌دهیم. امسال هم یک میلیارد لیتر بیشتر به نیروگاه‌ها سوخت دادیم که کمک کرده الحمدلله پایداری شبکه برق را هم داشته‌ایم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره بنزین تاکید کرد: ما در این دولت روزی که کار را در شهریور ۱۴۰۰ شروع کردیم تولید بنزین تقریبا ۹۶ میلیون لیتر در روز بود امروز با تلاش همکارانمان در ظرفیت‌های پالایشگاهی و اصلاحیه‌هایی که انجام شده و با اضافه شدن فاز دوم پالایشگاه آبادان، خوشبختانه نزدیک به ۱۱۴ میلیون لیتر تولید بنزین داریم یعنی حدود ۱۵ درصد رشد تولید بنزین صورت گرفته است.

وزیر نفت اضافه کرد: برنامه این است که پالایشگاه‌های جدید را شروع کردیم. در دولت قبل اعلام می‌کردند اعتقادی به پالایشگاه‌سازی نداشتند و حتی کثافت‌کاری می‌دانستند همین باعث شد که امروز در تامین بنزین یا یربه یر شود یا ناترازی داشته باشیم اما در این دولت به محض شروع، پالایشگاه شهید قاسم سلیمانی را شروع کردیم و پالایشگاه‌های دیگر را که صحبتش بود به مرحله اجرا گذاشتیم و امیدواریم در پایان سال ۱۴۰۳ اولین پالایشگاهمان بالا بیاید.

وی با بیان وزارت نفت حوزه سنگینی در امنیت انرژی کشور است، گفت: همزمان با هوای سردی که داشتیم و تعطیلاتی هم در هفته گذشته بود که موج مسافرت‌هایی ایجاد کرد، مصرف بنزین به نزدیک ۱۳۳ میلیون لیتر رسید. حمل و نقل و لجستیک بنزین ما توسط تانکرهای نفت‌کش صورت می‌گیرد و با توجه به سرما و صعب‌العبور بودن جاده‌ها همکاران ما خیلی خوب هم تامین سوخت جایگاه‌های سوخت و هم تامین سوخت مایع صنایع و نیروگاه‌ها و حتی فرودگاه‌ها را به خوبی انجام دادند.

اوجی همچنین خاطرنشان کرد: در هیچ کدام از مبادی مصرف، اعم از نیروگاه‌ها، صنایع، فرودگاه‌ها، خانگی و تجاری با توجه به این موج سرما و ناترازی در سوخت اتفاقی نیفتاد و شبکه گاز را پایدار نگه داشتیم و این نشان‌دهنده کارهای جهادی همکاران ما است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.