ابتکار پر هزینه مصر

مصر به جزایرش چوب حراج زد/ رقابت عربستان و امارات برای تقسیم دریای سرخ

کدخبر: ۶۳۱۲۵۸
اقتصادنیوز: به گفته منابع دولتی مصر، عربستان سعودی در آستانه امضای قراردادی 15 میلیارد دلاری با قاهره برای توسعه راس غمیله، مقصد گردشگری اصلی دریای سرخ، به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت برای کاهش بحران اقتصادی است.
مصر به جزایرش چوب حراج زد/ رقابت عربستان و امارات برای تقسیم دریای سرخ

به گزارش اقتصاد نیوز، این منبع که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با میدل ایست ای گفت که نخست وزیر مصر به زودی جزئیات این قرارداد را اعلام خواهد کرد. راس غمیله، مقصد محبوب غواصی، در حدود 11.5 کیلومتری فرودگاه بین المللی شرم الشیخ در استان سینا جنوبی واقع شده است. این منطقه در مقابل جزیره تیران قرار دارد، یکی از دو جزیره دریای سرخ که مصر در سال 2016 پس از توافقی که با واکنش شدید مردمی روبرو شد به عربستان سعودی واگذار کرد.

روزنامه سعودی عکاظ گزارش داد که دولت مصر در حال بررسی "سرمایه گذاری های عظیم سعودی" به عنوان بخشی از روند مناقصه در حال انجام برای توسعه راس غمیله است.در همین حال، وب سایت خبری مستقل مصری مناسا نیز گزارش داد که دولت پیشنهادی به ارزش 15 میلیارد دلار از عربستان برای توسعه این منطقه دریافت کرده است.روزنامه دیلی نیوز مصر، یکی دیگر از رسانه های مستقل، گزارش داد که دولت پیشنهادهایی از صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان و سازمان سرمایه گذاری قطر دریافت کرده و برنده ظرف دو ماه اعلام خواهد شد.این منبع به میدل ایست آی گفت که مناقصه قرار بود در سال 2021 انجام شود اما به دلیل همه گیری کووید-19 به تعویق افتاد. او افزود که این فرایند بخشی از تلاش های دولت برای ترویج توسعه شهری یکپارچه تا سال 2052 است.

قاهره به جزایرش چوب حراج زد!

محمود عصمت، وزیر بخش بازرگانی عمومی مصر، در اوایل ماه فوریه برنامه‌هایی را برای ارائه این منطقه جهت سرمایه‌گذاری رسانه ای کرد.روز دوشنبه، عصمت به وب‌سایت مرتبط با دولت قاهره 24 گفت که وزارت او یک «دفتر مشاوره بین‌المللی» را برای آماده‌سازی جهت ارائه زمین راس غمیله برای سرمایه‌گذاری تعریف کرده است. او گفت: هنوز سرمایه گذار مشخصی انتخاب نشده است.مساحت این منطقه حدود 860 هزار مترمربع است و ارزش استراتژیک بالایی دارد.به گفته منابع دولتی مصری، سرمایه گذاران سعودی به دلیل نزدیکی راس غمیله به تیران و جزایر صنافیر و پتانسیل آن برای تقویت گردشگری بین شرم الشیخ و نئوم در عربستان سعودی، مایلند این معامله را تضمین کنند.یکی از منابع آگاه در این باره گفت: پیشنهاد عربستان شامل ساخت منطقه ای به مساحت 400 هزار مترمربع است و برنامه ریزی لازم برای تغییر ماهیت یا ویژگی محیطی منطقه است.او گفت که این مشارکت سرمایه گذاری مشابه قرارداد راس الحکمه خواهد بود که مصر هفته گذشته با امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) امضا کرد.

این منبع اعلام کرد: این مناقصه  شامل برندهای بزرگ هتل های پنج ستاره، مراکز خرید، مراکز غواصی، مقاصد تفریحی، فود کورت، آپارتمان های اجاره ای، مراکز تجاری، و سالن کنفرانس برای رویدادها و کنسرت ها خواهد بود.او افزود: پیش بینی می شود تا سال 2027 30 میلیون گردشگر جذب کند.این منبع خاطرنشان کرد: پیشنهاد سعودی ها بر خلاف معامله امارات که شامل تبدیل سپرده های 11 میلیارد دلاری به کمک بلاعوض بود، شامل برداشت سپرده های خود از بانک مرکزی مصر نمی شود.روز جمعه، مصر قراردادی 35 میلیارد دلاری با امارات برای توسعه منطقه راس الحکمه در ساحل شمال غربی خود امضا کرد. مصطفی مدبولی، نخست وزیر مصر گفت که قاهره مبلغی معادل 15 میلیارد دلار در هفته آینده و 20 میلیارد دلار دیگر را ظرف دو ماه دریافت خواهد کرد.او از معامله راس الحکمه به عنوان بزرگترین سرمایه گذاری مستقیم خارجی در یک پروژه توسعه شهری در تاریخ مدرن کشور استقبال کرد.

1

در حالی که مخالفان دولت از عدم شفافیت در حصول توافق انتقاد کرده اند، تعدادی از اقتصاددانان و سرمایه گذاران تجاری در مصر از پتانسیل آن برای تثبیت ارز استقبال کرده اند، بالاخص آن کهروز  دوشنبه، نرخ پوند مصر در بازار سیاه از 62 قبل از معامله به 52 کاهش یافت.یکی از ناظران گفت که قاهره تا رسیدن به توافق با صندوق بین المللی پول فاصله بسیار کمی دارد. پیش‌بینی می‌شود که این معامله بیش از 10 میلیارد دلار باشد و انتظار می‌رود کاهش ارزش پول برای مطابقت با نرخ‌های بازار سیاه، به عنوان یکی از شرایط وام‌دهنده بین‌المللی، به قلمداد شود.دولت مصر به شدت بدهکار است و بدهی خارجی در 10 سال گذشته چهار برابر شده و به 164 میلیارد دلار رسیده است. خدمات بدهی در حال حاضر بیشتر هزینه های سالانه دولت را شامل می شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید