نشریه آمریکایی نیوزویک: نامزدی زنان در انتخابات ایران رکورد زد

نشریه آمریکایی نیوزویک در تحلیلی روز پنجشنبه (۲۹ فوریه/ نوشته که تعداد زنانی که در انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران نامزد شده‌اند بیشتر از هر دوره دیگر بوده است.

این نشریه آمریکایی نوشته نام حدود 1713 زن در فهرست افرادی که صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان برای نامزد شدن در انتخابات تأیید شده وجود دارد که این رقم دو برابر تعداد زنانی است که در انتخابات سال 2020 در انتخابات حضور داشتند.

نیوزویک نوشته با وجود این زنانی که برای راه یافتن به مجلس امیدوارند بخش کمی از 15200 نامزدهایی که امیدوارند در سال جاری به مجلس راه پیدا کنند را تشکیل می‌دهد.

عفیفه عابدی، پژوهشگر و یکی از نامزدهای زن دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران در مصاحبه با این نشریه گفت: «واقعیت این است که ایران یکی از دموکراتیک‌ترین کشورهای منطقه است. شاخص‌های بسیار خوبی در ایران در زمینه آموزش، کارآموزی و مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی و حتی استفاده از زنان در مناصب مدیریتی وجود دارد.»

وی در ادامه گفت: «با وجود این، برخی‌ها می‌گویند که مشارکت زنان در سطوح بالای قدرت در مقایسه با مشارکت اجتماعی و تخصص آنها ناکافی است. برنامه من در مجلس به دست گرفتن نقشی تخصصی‌تر در زمینه مسائل سیاست خارجی و مسائل زنان است.»

عابدی حضور بی‌سابقه زنان در میان نامزدهای دوازدهمین دور مجلس را نشانه‌ای از شکل‌گیری این برداشت دانست که حضور بیشتر زنان در سطوح حاکمیتی می‌تواند به ایران که در حال دست و پنجه نرم کردن با چالش‌های داخلی است کمک کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.