ملت دارای وحدت، نماد امید و اراده است

حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی‌فرد ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار کرد: ارتقای سطح حضور نخبگان در اتخاذ تصمیم‌های اساسی، گسترش قواعد حقوقی، نهادینه‌سازی حاکمیت قانون، اعمال نظارت مردم بر قدرت، کاهش سطح تصدی‌گری دولت و پرداختن به حوزه‌های حاکمیتی، سالم‌سازی ادارات و اشاعه فرهنگ شایسته‌سالاری سبب کاهش ناهنجاری‌ها و برخورداری مردم از نشاط اجتماعی و افزایش سطح انگیزه، امید و مشارکت می‌شود.

وی با بیان اینکه وحدت ملی و انسجام اسلامی دو راهبرد قطعی برای تحکیم ارکان اقتدار ملی و تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌ها است، افزود: ملتی که دارای وحدت است نماد عزم، اراده، امید و آرمان‌خواه است. این و حدت، دستاورد تفاهم، گفتگو، تعامل برآمده از عقلانیت و اخلاق و حرکت بر مدار قانون است.

خطیب موقت جمعه تهران ادامه داد: در نقطه مقابل اگر بر آتش اختلافات دمیده و گسل‌های اجتماعی فعال و زمینه تنش‌های سیاسی و اجتماعی فراهم شود وحدت ملی و انسجام اسلامی مورد تهدید قرار خواهد گرفت. این است که در آموزه‌های اجتماعی اسلام بیش از هر اصل بر وحدت و انسجام جامعه تأکید شده است.

ابوترابی‌فرد در ادامه بیان کرد: در حکمرانی برآمده از اراده ملت و مبتنی بر مبانی حقوقی پیوند تنگاتنگ و در هم تنیده شهروندان در اداره کشور و شکل‌گیری نهاد‌ها و نظام‌های سیاسی از مهم‌ترین ارکان مردم‌سالاری دینی و اقتدار ملی است.

تاکید ویژه رهبری معظم انقلاب اسلامی است برای فراهم کردن زمینه این مهم و افزایش سطح حضور مردم و مشارکت در حکمرانی راهکار‌های ذیل را می‌توان مورد توجه قرار داد و برای تحقق آن همت گماشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد ادامه داد: نخست، پایش نگاه مردم به نهاد‌ها و تصمیمات و اقدامات آنان و اتخاذ موضع مناسب نسبت به مسائل مورد دغدغه مردم و ارائه گزارشات دقیق با تحلیل و تبیین مسائل، تنگنا‌ها و راهکارها، باید توجه داشت که تغییرات ناگهانی بدون فرآینده اقناع سازی در زندگی روزمره مردم ایجاد تنش می‌کند و به کاهش سطح اعتماد ملت و دولت می‌انجامد.

وی اضافه کرد: دوم مراقبت و حمایت از اصل مشارکت و حضور مردم در حوزه‌های اقتصاد، سیاست، فرهنگ و عرصه‌های متنوع اجتماعی به عنوان عنصر اصلی قدرت ملی؛ این مهم باید به عنوان یکی از اصلی‌ترین ارکان حکمرانی مورد احتمام جدی قوای سه گانه و مسئولان ارشد کشور قرار گیرد و شعار دولت مردمی با نگاه به این واقعیت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد در پایان با تاکید بر مشارکت مردم در فرآیند خط مشی گذاری و تصمیم سازی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در دی ماه ۱۴۰۰ از ضرورت طراحی سازوکار‌هایی برای مشارکت و افزایش ظرفیت‌های عمومی و مردمی در فرایند تصمیم سازی و خط مشی گذاری سخن گفتند و فرمودند مسئولین یک سازوکاری را پیش بگیرند که بتوانند از نظرات استفاده کنند، در حقیقت مردم را در تصمیم سازی‌های دستگاه‌های مسئول کشور شریک کنند و هم ظرفیت مردمی را برای نظارت عمومی استفاده کنند، ایفای نقش ساختارمند مردم در سطوح مختلف تصمیم سازی نقش موثری در افزایش حضور آنان در سپهر سیاست و کشورداری خواهد داشت.

خطیب جمعه تهران با اشاره به حمله اخیر تانک‌های رژیم صهیونیستی به مردم غزه گفت: ایالات متحده امریکا نظام لیبرال دموکراسی غرب این مدعی دفاع از حقوق بشر و دموکراسی امروز مدیریت کشتار بیش از سی هزار کودک، جوان، زن و مردان مظلوم و مقاوم غزه را در دستان آلوده به جنایت خویش دارد، این چهره واقعی فرهنگ و تمدن غربی است، اقدام به خودسوزی خلبان نیروی هوای آمریکا در برابر سفارت رژیم صهیونیستی بازگو کننده این حقیقت است که امروز دنیای مدرن گوش شنوایی برای شنیدن فریاد‌ها واعتراضات جامعه جهانی به کشتار بی رحمانه و نسل کشی مردم غزه ندارد، نظامات سیاسی جهان در دست این جنایت کاران بی ترحم امروز جهان است. این است که باید حرکت همراه با عزت و قدرت امت اسلامی را محور مقاومت را در برابر این جنایتکاران حرفه‌ای جهان بسیار قدر بشناسیم و از آن حراست و پاسداری کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.