امضای یک توافقنامه امنیتی بین اوکراین و هلند

 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین و مارک روته نخست وزیر هلند روز جمعه، ۱۱ اسفند، توافقنامه امنیتی بین دو کشور را در شهر خارکیف در خط مقدم شمال شرق اوکراین امضا کردند.
 
زلنسکی در رسانه اجتماعی «ایکس» گفت این توافق شامل دریافت ۲ میلیارد یورو (۲.۱۶ میلیارد دلار) کمک نظامی از هلند در سال جاری و همچنین سایر کمک‌های دفاعی در ده سال آینده است.
 
روته این قرارداد را در سفری اعلام نشده از خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین امضاء کرد که تنها حدود ۴۲ کیلومتر از مرز روسیه فاصله دارد و مرتب هدف حملات هوایی روسیه قرار می‌گیرد.
 
زلنسکی گفت: «من از نخست وزیر روته به خاطر این توافق سپاسگزارم که دفاع از اوکراین از جمله شهر خارکیف را که امروز از آن دیدار کردیم، تقویت خواهد کرد.»
 
هلند هفتمین کشوری است که قرارداد امنیتی ده ساله با کی‌یف امضا کرده است. هدف از این قراردادها تقویت امنیت اوکراین تا زمانی است که این کشور به هدف خود برای عضویت در ائتلاف نظامی غرب، ناتو، دست یابد.
 
کانادا، ایتالیا، آلمان، فرانسه، دانمارک و بریتانیا در دو ماه گذشته قراردادهای امنیتی با اوکراین امضا کرده‌اند.
 
آندری یرماک، رئیس دفتر زلنسکی، گفت که توافقات با سایر کشورها در حال مذاکره است.
 
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، پیشتر از موفقیت در متحد ‌کردن بیشتر کشورها علیه تجاوز روسیه به اوکراین سخن گفته و تاکید کرده است اوکراین در خط مقدم یک نبرد جهانی بین دموکراسی‌ و خودکامگی قرار دارد.
 
زلنسکی در بیانیه جداگانه‌ای در تلگرام گفت از زمان آغاز تهاجم روسیه در پنجم اسفند ۱۴۰۰، بیش از بیست هزار ساختمان، مدرسه، دانشگاه، کلیسا، مهدکودک و واحدهای مسکونی در خارکیف ویران شده است.
 
او می‌گوید تأخیر در تحویل تسلیحات توسط کشورهای غربی زمینه را برای پیشروی‌های روسیه در میدان جنگ آماده می‌کند و نبرد را در بخش‌هایی از خط مقدم «بسیار دشوار» کرده است.
 
وزارت دارایی اوکراین روز سه‌شنبه، اول اسفند، اعلام کرد که سال گذشته ۴۲.۵ میلیارد دلار از شرکای خارجی خود دریافت کرد که ۱۱.۶ میلیارد دلار آن به صورت «کمک بلاعوض» بود که آمریکا با ۱۱ میلیارد دلار، بیشترین سهم را در این کمک داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.