کولاک برف در راه است/ هواشناسی هشدار داد

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی از وقوع بهمن، کولاک برف، احتمال قطعی برق و خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی خبر داد.

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری  سازمان هواشناسی  نشان می‌دهد امروز فعالیت سامانه بارشی در غرب، جنوب غرب، مرکز، بخش‌هایی از شرق و جنوب شرق کشور ادامه دارد. همچنین بارش پراکنده در مناطقی از شمال غرب و ارتفاعات البرز روی می‌دهد. شدت بارش‌های امروز در شمال خوزستان، شمال فارس، غرب اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد است. بارش‌ها در مناطق کوهستانی و سردسیر به‌صورت برف است.

خبر مرتبط
فوری/ 22 استان درگیر کولاک شدید می‌شوند/ هواشناسی بارش برف پیش بینی کرد

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی از بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف، احتمال بهمن و کولاک برف و تگرگ در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری در ۲۲ استان در این زمینه هشدار داد.

سه‌شنبه علاوه بر مناطق ذکر شده در بخش‌هایی از شمال شرق کشور بارش‌های پراکنده پیش‌بینی می‌شود. شدت بارش‌های فردا در شرق هرمزگان و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان است که همراه با رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید خواهد بود.

روز چهارشنبه در مناطقی از جنوب شرق کشور رگبار باران و وزش باد روی می‌دهد. از اواخر وقت چهارشنبه و طی روز پنجشنبه با گذر امواج تراز میانی جو به‌تدریج در شمال غرب، مناطقی از غرب و سپس ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی بارش برف، باران و وزش باد پیش‌بینی شده است.

جمعه در مناطقی از شمال غرب، شمال شرق و جنوب شرق کشور بارش‌های پراکنده و در دامنه‌های جنوبی البرز و دامنه‌های زاگرس وزش باد روی می‌‌دهد. همچنین امروز و فردا خلیج‌فارس و تنگه هرمز مواج است.

خبر مرتبط
هشدار وقوع بهمن و کولاک در ۱۱ استان/ این 7 استان هوشیار باشند

وقوع رگبار باران و رعد و برق، وزش باد شدید موقت دوشنبه در خوزستان، جنوب کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق هرمزگان و سه‌شنبه در نیمه شرقی هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، یزد و خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه 1402/12/14

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/12/15

نوع مخاطره: بارش برف، باران، وزش باد شدید موقت، کاهش نسبی دما، کولاک برف، مه.

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/12/14: چهارمحال و بختیاری، غرب و جنوب اصفهان و ارتفاعات در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس، یزد، کرمان، خراسان جنوبی و شمال شرق خوزستان.

سه‌شنبه 1402/12/15: جنوب خراسان رضوی و ارتفاعات خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخ‌زدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه‌های مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، احتمال قطعی برق به‌ویژه در نواحی روستایی و خسارت به سازه‌های موقت، نهال‌ها، ماشین‌آلات و محصولات کشاورزی.

توصیه: پرهیز از سفر به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و در صورت ضرورت مجهز بودن خودروها به ادوات زمستانی.

پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر.

صرفه‌جویی در مصرف نهاده‌های انرژی.

انتقال ماشین‌آلات کشاورزی به مکان‌های مسقف.

بکارگیری تمهیدات لازم برای درختان جوان در مقابل برف و سرما و اطمینان از استحکام سازه‌های موقت.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه 1402/12/14

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/12/15

نوع مخاطره: رگبار باران و رعد و برق، وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/12/14: خوزستان، جنوب کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق هرمزگان،

سه‌شنبه 1402/12/15: نیمه شرقی هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، یزد و خراسان جنوبی

اثر مخاطره: اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آب‌گرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها، سر‌ریز شدن سدها، صاعقه، کاهش دید در مناطق کوهستانی و خسارت به سازه‌های موقت، ماشین‌آلات کشاورزی و محصولات زراعی و باغی.

توصیه: عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌ها، عدم فعالیت کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم در مقابله با خسارات کشاورزی و مدیریت سدها.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.