محدودیت‌های زنان به اقتصاد افغانستان آسیب زده است

کانی ویگناراجا دستیار دبیرکل سازمان ملل گفت که این سازمان از ۷۵ هزار کسب‌وکار کوچک بانوان افغانستانی حمایت می‌کند.

طلوع‌نیوز گزارش داد، این مقام سازمان ملل پس از سفر به افغانستان، در نشستی خبری با اشاره به محدودیت‌های زنان گفت: در سال اخیر هیچ دختری از پایه دوازدهم مدارس فارغ التحصیل نشده است. پس آن‌ها چگونه بنوانند از پایه ششم به تحصیل در دانشگاه مشغول شوند.

خبر مرتبط
بیانیه مهم حامد کرزی خطاب به طالبان درباره تحصیل دختران

رئیس‌جمهوری اسبق افغانستان امروز جمعه از حکومت سرپرست طالبان خواست تا درب‌های مدارس و دانشگاه‌ها را به‌ روی دختران بازگشایی کنند.

استیفن رودریگز رئیس برنامه توسعه‌ سازمان ملل برای افغانستان نیز گفت: نرخ بیکاری افغانستان در دو سال اخیر دو برابر شده است، با توجه به این‌که زنان در حال حاضر تنها ۶ درصد از نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند؛ به جوامع بین‌المللی که در استانبول درباره افغانستان نشست دارند می‌گوییم که کمک‌های انسانی در دو سال اخیر برای جلوگیری از گرسنگی مردم بسیار حائز اهمیت بوده است.

در مقابل، عبداللطیف نظری معاون وزیر اقتصاد حکومت سرپرست طالبان گفت: دوبرابر شدن نرخ بیکاری را شدیدا تکذیب می‌کنیم. تلاش ما در سال جدید بر راه‌اندازی پروژه‌های اشتغال‌زا و افزایش قدرت خرید خانواده‌ها متمرکز است. ما تلاش می‌کنیم سطح رفاع عمومی را افزایش بدهیم.

این در حالی‌ است که پس از ممنوعیت اشتغال بانوان در برخی ادارات دولتی و نهادهای غیردولتی، سازمان ملل نسبت به افزایش فقر در افغانستان هشدار داده بود. حکومت سرپرست طالبان همواره اظهار کرده است که هرچند زنان در نهادهای دولتی کار نمی‌کنند، معاش آنان از طرف این حکومت تامین می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.