برنامه هند برای تقویت روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس

در حالی که منافع استراتژیک هند، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و سایر شرکا که به طور فعال به دنبال جایگزین های زنجیره تامین برای مقابله با نفوذ فزاینده چین است، چنین طرح اغواگرایانه ای به دلیل تغییرات ژئوپلیتیک اخیر در خاورمیانه امری با اهمیت لحاظ می شود.در همین راستا رایزنی های محرمانه اسرائیل و عربستان سعودی که توسط ایالات متحده تسهیل می شد، به عنوان فصل جدیدی در ژئوپلیتیک جهان عرب لقب گرفت.با این حال، روابط آشفته اسرائیل و عربستان پس از حمله تلافی جویانه اسرائیل به شرایط را پیچیده تر کرد.

با توجه به اینکه طرح کریدور،  پیشنهاد اتصال الحدیثه در عربستان سعودی به شهر ساحلی حیفا در سرزمین های اشغالی را مطرح کرده، نکاتی مبنی بر اینکه این توافق در مسیر درستی قرار دارد، وجود دارد. هندو بیزینس در این باره نوشت، بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی نشان داد که این کشور روابط دیپلماتیک با تل آویو برقرار نخواهد کرد مگر اینکه راه حل دو کشوری حاصل شود. این گزاره به برنامه های ایالات متحده برای تغییر وضعیت موجود خاورمیانه و اجرای طرح کریدور ضربه زده است. تیرگی روابط عربستان و اسرائیل به منافع استراتژیک دهلی نو نیز آسیب وارد کرده است.با این حال، هند در موقعیتی قرار دارد که می تواند روابط خود را با کشورهای خلیج فارس تقویت کند. در دولت مودی، روابط با عربستان سعودی فصل تازه ای را تجربه می کند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «سایه جنگ غزه بر کریدور خاورمیانه/ منافع پنهان هند و عربستان در منطقه» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.