روزه‌داران بخوانند؛ توصیه‌های مهم غذایی و دارویی در ماه رمضان/ قیمت کالاهای اساسی مشخص شد

کدخبر: ۶۳۳۹۵۵
اقتصادنیوز: با فرا رسیدن ایام ماه مبارک رمضان از فردا سه‌شنبه، روزه‌داران با رعایت چند الگوی غذایی ساده می‌توانند شرایط جسمی خود را در وضعیت مناسبی حفظ کنند.
روزه‌داران بخوانند؛ توصیه‌های مهم غذایی و دارویی در ماه رمضان/ قیمت کالاهای اساسی مشخص شد

به گزارش اقتصادنیوز، ماه مبارک رمضان از فردا سه شنبه 22 اسفندماه در کشور آغاز می شود. یکی از نکاتی که به روزه داران کمک می کند تا انتهای ماه مبارک رمضان بدون مشاهده مشکلات جسمی به روزه داری خود ادامه دهند، توجه به مواد غذایی مصرفی به هنگام سحر، افطار و شام است که به حفظ یک الگوی صحیح غذایی در این ماه کمک می کند.

یک اصل کلی در مورد تغذیه این است که همه گروه‌های اصلی غذایی شامل پنج گروه نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، لبنیات و گوشت‌ها باید در سه وعده سحری، افطار و شام به مقدار کافی دریافت شود.

در این زمینه، احمد اسماعیل زاده، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرگزاری مهر با بیان توصیه هایی به روزه داران، می گوید: روزه داران می‌توانند با مصرف غذای سبک در وعده افطار، شام نیز میل کنند. 

خبر مرتبط
ستاد استهلال گزارش داد: ماه رمضان سه‌شنبه آغاز می‌شود

اقتصادنیوز: ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گزارش داد که ماه رمضان سه‌شنبه آغاز می‌شود.

آب را فراموش نکنید

متأسفانه دیده می‌شود برخی افراد بدون سحری، روزه می‌گیرند که این برخلاف اصول تغذیه‌ای است. به همین منظور، اسماعیل زاده روزه داران را به نوشیدن 6 تا 8 لیون آب در فاصله افطار تا سحر ترغیب می کند.

وعده سحر چه غذایی بخوریم؟

با توجه به اینکه روزه داران از سحرگاه فردا سه‌شنبه به استقبال ماه مبارک رمضان می روند، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در این زمینه توصیه می کند: در وعده سحری 2 عدد خرما، شیر، نان سبوس دار (سنگک، تافتون، بربری، نان جو کامل و سایر نان‌های سبوس دار)، 2 عدد گردو، یک عدد تخم مرغ و 2 عدد میوه فصل استفاده شود.

وی همچنین، استفاده از لیموترش تازه در وعده سحری به منظور پیشگیری از احساس تشنگی در ساعات بعدی روز را مفید دانست.

استفاده از خوراک های حبوبات مثل عدسی به همراه آب نارنج یا آب لیمو نیز از انتخاب‌های غذایی مناسب به هنگام سحر است، چراکه حبوبات دارای کربوهیدرات‌های کمپلکس و فیبر زیاد به همراه املاح و ویتامین‌ها هستند و قند خون را به تدریج افزایش داده و در نتیجه بر سطح انسولین خون اثرات نامطلوبی نمی‌گذارند و ساعات زیادی افراد را سیر نگه می‌دارند.

مدیرکل وزارت بهداشت درباره مصرف غذاهای حجیم در وعده سحری، تأکید می کند: مصرف غذاهای حجیم، خیلی چرب و خیلی شیرین به هنگام سحری توصیه نمی شود.

در وعده افطار چه بخوریم؟

اسماعیل زاده همچنین به روزه داران درباره وعده افطار توصیه می کند: وعده افطار بهتر است 2 عدد خرما، یک لیوان شیر ولرم (نه داغ و نه سرد)، آب جوشیده ولرم، سبزی خوردن تازه، پنیر، نان سبوس‌دار، مربا، یا شله زرد، بیسکویت سبوس دار، چای کم رنگ، سبزی خوردن یا خیار و گوجه مصرف شود.

در وعده شام می‌توان از هر یک از غذاهای اصلی و سنتی ایران نظیر چلو مرغ، چلوکباب، انواع خورشت‌ها، خوراک‌ها، آش و سوپ استفاده کرد. در واقع شام فرصتی برای دریافت انواع پروتئین‌های گیاهی، حیوانی و انواع سبزیجات است که در قالب غذاها مصرف می‌شود. 

مصرف دارو در ماه رمضان قطع می شود؟

یکی از دغدغه های روزه دارانی که ناچار به مصرف دارو هستند، مصرف دارو در ساعات روزه داری است که علاوه بر حفظ روزه داری، مصرف دارو نیز باید در ساعات تجویز شده ادامه داشته باشند.

در این زمینه، زهرا جهانگرد، مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو به مهر گفته است: افراد دارای بیماری زمینه‌ای و کسانی که دارو مصرف می‌کنند قبل از اقدام به روزه گرفتن حتماً باید با پزشک معالج خود در خصوص نحوه مصرف دارو مشورت کنند تا بر اساس شرایط منحصر به فرد هر بیمار توصیه‌های لازم ارائه شود. استراتژی‌های توصیه‌ شده شامل انتخاب فرمولاسیون‌های طولانی اثر (به عنوان مثال آهسته رهش) یا تغییر رژیم‌های درمانی به یک یا دو بار در روز است.

وی در خصوص بیماران مزمن تأکید کرده است: این افراد برای مشورت در خصوص امکان روزه گرفتن و هرگونه تغییر در رژیم درمانی خود باید به پزشک معالج مراجعه و طبق دستورالعمل‌های موجود عمل کنند.

جهانگرد همچنین از بیماران خواست از هیدراته بودن و دریافت مایعات کافی از فاصله افطار تا سحر اطمینان حاصل کنند.

قیمت کالاهای اساسی ماه میهمانی خدا

علاوه بر توصیه های غذایی و دارویی، یکی دیگر از مسائل مهم برای روزه داران خرید کالاهای اساسی ماه مبارک رمضان است که تا این لحظه قیمت برخی کالاهای اساسی مانند خرما، زولبیا بامیه و گوشت مشخص شده است.

در این زمینه، با توجه به فراوانی عرضه و کاهش قدرت خرید خانوار، پیش بینی می‌شود قیمت گوشت قرمز در ماه رمضان نوسانی نداشته باشد.

دولت در بازار گوشت قرمز سعی دارد با واردات، این کالا را با قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار دهد. 

بازار حبوبات هم معمولاً در نیمه دوم سال افزایش قیمت زیادی دارد به طوری که لوبیا سفید در هفته پایانی شهریور ۸۳ هزار تومان در هر کیلو گرم به فروش می‌رسید و این عدد در روزهای پایانی اسفند به ۱۰۳ هزار تومان رسیده است.

این افزایش قیمت در بارهای جدید حبوبات بسته بندی هم اعمال شده است. به عنوان نمونه هر بسته لوبیا قرمز ۹۰۰ گرمی از ۱۰۹.۹۰۰ به ۱۱۸.۹۰۰ افزایش قیمت داشت.

قیمت خرما و زولبیا بامیه

شهروندان می‌توانند زولبیا و بامیه درجه دو را به قیمت ۱۳۰ هزار تومان از میادین و بازارهای میوه و تره بار تهیه کنند و خرمای مضافتی نیز با قیمت 80 تا 90 هزار تومان در میادین تره بار به فروش می رسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید