سهم 51 درصدی کشورهای در حال توسعه از بازار خودرو

مونا مشهدی رجبی- بازار خودروی دنیا سال ۲۰۱۰ میلادی را با مشکلات زیادی پشت سر گذاشت و در شرایطی وارد سال تازه میلادی شد که اغلب کارشناسان و تحلیل‌گران، خبر از آینده‌ای روشن برای این بازار می‌دادند. طبق پیش‌بینی‌های ارائه شده توسط مرکز مطالعات بازار خودروی آمریکا، در سال ۲۰۱۱ میلادی بازار رشد ۶ درصدی را تجربه می‌کند و فروش در اغلب کشورها افزایش می‌یابد. همچنین انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۱ میلادی، ۷۶.۵ میلیون دستگاه خودرو در سراسر دنیا فروخته شود و این در حالی است که طی سال گذشته شمار خودروهای مبادله شده در سراسر دنیا برابر با ۷۲ میلیون دستگاه بود.

رکورد پیشین بازار خودرو به سال ۲۰۰۷ میلادی باز می‌گردد که در آن سال‌، ۷۰ میلیون دستگاه خودرو در سراسر دنیا فروخته شد. «جان همفری» یکی از کارشناسان بازار خودرو در این مورد می‌گوید: مطالعه بازار نشان می‌دهد که ثبات نسبی به بخش‌های مختلف بازار بازگشته است‌، زیرا مردم امید بیشتری به توسعه و رشد اقتصادی دارند.

در سال گذشته فروش در تمامی بازارها رشد کرد و تنها استثنا در این مورد‌‌، بازار خودرو اروپای غربی بود که به دلیل بحران‌های این اتحادیه نتوانست شاهد خروج از رکود باشد.

همچنین در سال گذشته برای اولین بار در تاریخ‌‌، سهم بازار خودرو کشورهای در حال توسعه نسبت به کل بازار خودرو دنیا‌‌، بیش از ۵۱ درصد بود و نشان داد که قدرت اقتصادی و صنعتی‌‌، در حال انتقال به سمت کشورهای در حال توسعه است.

با این حساب، کشورهایی از قبیل چین و هند و برزیل و روسیه در آینده‌ای نزدیک قطب‌های اقتصادی و صنعتی دنیا خواهند شد. از طرف دیگر انتظار می‌رود در سال جاری میلادی نیز بیشترین نرخ رشد فروش به کشورهای در حال توسعه به خصوص چین‌‌، هند‌‌، برزیل و روسیه اختصاص داشته باشد.

این کشورها که در زمره تاثیرگذارترین اقتصادهای در حال گذار دنیا هستند‌‌، در سال گذشته توانستند مانع از رکود بازار خودرو شوند. رشد تقاضا در دو کشور هند و چین در سال ۲۰۱۰ میلادی و هجوم شرکت‌های خارجی به این بازارها‌‌، سبب شد تا بیشتر شرکت‌های خودروسازی رشد فروش را تجربه کنند.

همچنین در سال گذشته‌‌، واردات خودرو به بازار چین ۹۳ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد کرد و رکورد سالانه خود را شکست.

«آلن مایک» یکی دیگر از تحلیل گران بازار خودرو معتقد است : هم اکنون بازار خودروی چین یکی از مهمترین بازارهای دنیا به شمار می‌رود و در سال گذشته ۲/۱۷ میلیون دستگاه خودرو در چین به فروش رسید و انتظار می‌رود شمار خودروهای فروخته شده در این کشور طی سال جاری از مرز ۱۹ میلیون دستگاه فراتر رود. نرخ رشد فروش خودرو در چین طی سال ۲۰۱۰ میلادی برابر با ۳۰ درصد اعلام شده بود و پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری میلادی بازار خودرو این کشور بیش از ۱۲ درصد رشد کرد.

این رشد در شرایطی اتفاق می‌افتد که دولت قوانین تازه ای برای محدود کردن مبادله خودرو در شهرهای بزرگ چین تصویب کرده است. هم‌اکنون چین بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا به حساب می‌آید و تمامی شرکت‌های خودروسازی آمریکایی و اروپایی اقدام به احداث کارخانه‌هایی در این کشور کرده‌اند.

از طرف دیگر رشد اقتصادی چین و تبدیل شدن این کشور به دومین اقتصاد بزرگ دنیا‌‌، به بازار خودرو کمک کرد تا با سرعت بیشتری توسعه پیدا کند.

البته هند نیز شرایط کم و بیش مشابهی دارد. در سال گذشته بازار خودروی هند با سرعت بالایی رشد کرد‌‌، ولی به دلیل پایین بودن سرانه درآمد در این کشور‌‌، اغلب خودروهای مبادله شده در هند خودروهای ارزان قیمت بودند. در سال ۲۰۱۰ میلادی نرخ رشد بازار خودروی هند معادل نرخ رشد بازار خودروی چین بود‌‌، ولی مجموع خودروهای فروخته شده در هند در سال مورد بررسی به ۲/۷ میلیون دستگاه رسید.

به گفته کارشناسان‌‌، اگر همین روند رشد فروش در هند ادامه پیدا کند و طرح‌های اقتصادی دولت نیز به نتیجه مطلوب برسد‌‌، تا ده سال آینده هند نیز قطبی بزرگ برای بازار خودروی دنیا خواهد بود.

این بازار البته تا سال ۲۰۱۳ میلادی به چهارمین بازار بزرگ خودروی دنیا تبدیل می‌شود. اما روسیه نیز در سال‌های اخیر شاهد رشد بازار خودرو بوده و سرمایه‌گذاری شرکت‌های غربی در آن‌‌، سبب شد تا میلیون‌ها دستگاه خودرو به بازار بیاید.

در سال ۲۰۰۸ میلادی شمار خودروهای فروخته شده در روسیه در هر سال بیشتر از سه میلیون دستگاه بود و این کشور توانست با پشت سر گذاشتن آلمان‌‌، به چهارمین بازار خودروی دنیا تبدیل شود.

البته پس از آغاز بحران مالی در دنیا‌‌، اقتصاد روسیه آسیب زیادی متحمل شد و به دنبال آن‌‌، فروش خودرو در این بازار کاهش یافت. در سال ۲۰۰۹ میلادی شمار خودروهای فروخته شده در بازار روسیه به ۱/۴ میلیون دستگاه کاهش یافت‌‌، ولی در سال گذشته از مرز ۹/۱ میلیون دستگاه گذشت.

انتظار می‌رود در سال جاری میلادی بیش از ۲۴/۲ میلیون دستگاه خودرو در این کشور فروخته شود که نسبت به سال قبل رشدی ۱۷ درصدی را خواهد داشت. جدای از چین و هند و روسیه‌‌، بازار خودرو برزیل نیز در سال گذشته رشدی ۱۳ درصدی را به خود دید.

در سال گذشته ۳/۵۲ میلیون دستگاه خودرو در برزیل به فروش رسید و با توجه به رشد سریع اقتصاد این کشور در سال‌های اخیر و احتمال تداوم آن در سال جاری میلادی‌‌، پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۳/۷ میلیون دستگاه خودرو در این کشور فروخته شود.

به هر حال‌‌، بازار خودروی دنیا در سال ۲۰۱۱ میلادی رونق را تجربه می‌کند و پیش‌بینی‌ها از تداوم این رونق تا انتهای سال ۲۰۱۵ میلادی خبر می‌دهند.