اخراج دو دیپلمات روس از این کشور

رسانه های اتریشی اعلام کردند که دولت این کشور دو دیپلمات روس را اخراج کرده و آنها باید تا سه شنبه هفته آینده خاک اتریش را ترک کنند.

«دای پرس» اتریش گزارش داد، به گفته این روزنامه، پس از اخراج کارمندان سفارت روسیه در وین در سال گذشته، وزارت امور خارجه اتریش «در آغاز این هفته» به دو دیپلمات دیگر از سفارت روسیه اطلاع داد که «به دلیل ناسازگاری با وضعیت دیپلماتیک خود» اخراج خواهند شد.

به گزارش ایرنا، سال گذشته بود که اترش از اخراج چهار دیپلمات روس از جمله دو دیپلمات سازمان ملل متحد در وین خبر داد.

خبر مرتبط
نگرانی عمیق آمریکا از قدرت هسته‌ای چین و روسیه / پوتین آماده جنگ هسته‌ای است؟

یک مقام امنیت هسته‌ای آمریکا در واکنش به افزایش سطح تهدید هسته‌ای چین و روسیه گفت واشنگتن در صورت نیاز سلاح‌های هسته‌ای بیشتر و جدیدتری تولید خواهد کرد.

وزارت امور خارجه اتریش در بیانیه‌ای که به خبرگزاری فرانسه ارسال کرد، مدعی شد که این دیپلمات‌ها به شیوه‌ای ناسازگار با وضعیت دیپلماتیک خود عمل کردند.

این روزنامه پرشمارگان فرانسوی یادآوری کرده که اخراج دیپلمات‌ها در اتریش، کشوری بی‌طرف که به طور سنتی پیش از حمله به اوکراین به روسیه نزدیک بود، بسیار نادر است.

از دو سال پیش و آغاز درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین، بسیاری از کشورهای جهان از جمله در قاره اروپا، دیپلمات‌های روس را از کشورهایشان اخراج کردند که این اقدام با سیاست متقابل مسکو همراه بوده است.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.