فرمول ساده کاهش وزن در تعطیلات

این پیشنهاد آنها با اتکا به تحقیقی ارائه می‌شود که در سال ۲۰۱۸ میلادی در دانشگاه جورجیا انجام و گزارش آن در نشریه علمی Obesity منتشر شد.

در این تحقیق، متخصصان ۱۱۱ بزرگسال ۱۸ تا ۶۵ ساله را در دو گروه «آزمایش» و «کنترل» قرار دادند و از شرکت کنندگان در گروه «آزمایش» خواستند که به مدت ۱۴ هفته هر روز خودشان را وزن کنند.

دوره آزمایش آنها نیز قبل از تعطیلات سال نو میلادی آغاز می‌شد و تا پایان تعطیلات و برگزاری همه جشن‌ها و آیین‌های سال نوی میلادی ادامه داشت.

شرکت کنندگان در گروه «آزمایش» از ترازوهای دانشگاهی برای کنترل وزن خود استفاده می‌کردند که علاوه بر وزن، اطلاعات گرافیکی دیگری از جمله نوسانات وزن و «وزن هدف» را نیز نشان می‌داد.

در مقابل، از شرکت کنندگان گروه «کنترل» نه‌تنها خواسته نشد که هر روز خود را وزن کنند بلکه هیچ دستورالعملی نیز به آنها برای جلوگیری از افزایش وزن داده نشد.

در پایان دوره تحقیق، مشخص شد همه شرکت‌کنندگان در گروه «آزمایش» با موفقیت توانسته‌اند از افزایش وزن در طول تعطیلات جلوگیری کنند و برخی حتی موفق شدند که مقداری وزن کم کنند. برعکس، شرکت کنندگان در گروه «کنترل» اضافه وزن داشتند.

چرا وزن کردن باعث جلوگیری از افزایش وزن در دوران تعطیلات می‌شود؟

متخصصان بر این باورند که قرار گرفتن دائمی در معرض نوسانات وزن خود، همچنین مشاهده روزانه وزنی که به عنوان «وزن هدف» برای خود تعریف کرده‌ایم، افراد را تشویق می‌کند تا مراقب رژیم غذایی خود باشند.

«جیمی کوپر»، سرپرست این تیم تحقیق می‌گوید: این کار باعث می‌شد که احتمالا شرکت کنندگان با دیدن افزایش وزن خود، روز بعد کمی بیشتر ورزش کنند یا با دقت بیشتری به آنچه می‌خورند توجه کنند. در این آزمایش، شرکت کنندگان خودشان انتخاب می‌کردند که برای کاهش وزن، به چه شیوه‌ای رفتارشان را اصلاح کنند. واگذاری راه حل به خود آنها ابتکار خوبی بود، زیرا اگر دستورالعمل یکسانی برای کاهش وزن به همه داده می‌شد، ممکن بود به یک اندازه برای همه موثر نباشد.

«میشل وان دلن»، استادیار روانشناسی در دانشگاه جورجیا نیز معتقد است این نتایج تایید کننده این نظریه است که افراد وقتی با شواهد مشخصی از تغییرات در بدن، ظاهر، عملکرد و ... مواجه می‌شوند، انگیزه بیشتری برای اصلاح پیدا می‌کنند.

او می‌گوید: مردم واقعاً نسبت به تفاوت‌ها یا تفاوت‌های بین خودِ فعلی‌شان و استاندارد یا هدفشان حساس هستند. وقتی آنها این تفاوتها را می‌بینند، برای تغییر رفتار مصمم می‌شوند.

«جیمی کوپر» نیز معتقد است دوران تعطیلات، دورانی است که افراد بیش از هر زمانی در معرض افزایش وزن آنهم در مدت کوتاه هستند. در واقع رفتار ما در دوران تعطیلات می‌تواند تاثیر زیادی بر سلامت طولانی‌مدت ما داشته باشد.

به گزارش یورونیوز، جیمی کوپر مایل است این آزمایش را با ترازوهای معمولی و بدون بازخورد گرافیکی نیز تکرار کند تا دریابد آیا نتایج مشابهی حاصل می‌شود یا خیر. با این حال، نویسندگان این مطالعه معتقدند یافته‌های آنها این نظریه را تایید می‌کند که صرفاً قدم گذاشتن روزانه روی یک ترازو، می‌تواند باعث شود راه دراز ایجاد تغییرات واقعی در رفتار و رژیم غذایی با سرعت بیشتری طی شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.