توصیه نوروزی پلیس / اقدامات مهم برای جلوگیری از ورود سارقان

 

ایام مسافرت دسته جمعی به خصوص اعیاد در هر کشور و دیاری بهترین فرصت برای سارقان است. سفرهای دسته جمعی چه به صورت خانوادگی و چه به صورت اجتماعی و خالی شدن منازل از ساکنان، فرصتی مغتنمی را برای دزدان منازل ایجاد می کند که در آسوده خاطری به بزهکاری بپردازند.

نوروز به عنوان بزرگ‌ترین جشن مردم ایران زمین از دیرباز فرصتی برای گشت و گذار و مسافرت بوده و همین مسئله تکاپوی سارقان را برای انجام سرقت بیشتر می‌کند. تعطیلات تقریباً ۲ هفته‌ای جشن نوروز باستانی و خالی ماندن خانه ها و منازل مسکونی ناشی از مسافرت همان فرصت سوداگران دستبرد به اموال مردم است.

بنابراین لازم است شهروندان در این ایام برخی نکات ایمنی را برای جلوگیری از کامیابی سارقان و یا حداقل کاهش آسیب و خسارت مالی انجام دهند.

سرهنگ محمد شریفی رییس اداره اجتماعی پلیس آگاهی فراجا در این باره با خبرنگار ایرنا گفت و گو کرده و ضمن توصیه درباره روش های پیشگیرانه سرقت از مردم خواست تا هشدارهای پلیس را در ایام نوروز در مورد جرایم جدی بگیرند.

برنامه سفر خود را جار نزنید

سرهنگ شریفی مهم ترین موضوع در سفر نوروزی را پنهان نگاه داشتن سفر از دیگران به خصوص افراد غیرمعتمد دانست و گفت: پیش از هر اقدام احتیاطی دیگر برای پیشگیری از سرقت در ایام نوروز، باید هوشیار باشید که برنامه سفر خود را چه در این ایام و چه در تعطیلات دیگر به هیچکس جز افراد مورد اعتماد اطلاع ندهید. علاوه بر این در فضای مجازی برنامه سفر خود را اطلاع رسانی نکرده و در شبکه های اجتماعی آن را منتشر نکنیم.

وی ادامه داد: این روزها با فراگیر شدن فضای مجازی که دوست و آشنا حتی از غذا خوردن یکدیگر باخبر می شوند، تصور کنید دشمنی دارید که منتظر فرصتی است که به شما ضربه وارد کند و چه فرصتی بهتر از زمان سفر شما. بنابراین بهتر است در راستای پیشگیری از سرقت منزل، بجز افرادی مطمئن که نسبت به آنان شناخت داریم، دیگران را از این قضیه مطلع نکنیم.

سرایدار یا نگهبان داشته باشید

به گفته رییس اداره اجتماعی پلیس آگاهی فراجا، نخستین و مهم ترین نقطه ضعف بسیاری از منازل به خصوص آپارتمان‌ها فقدان نگهبان یا سرایدار است که همین مسئله سارقان را بیش از هر چیزی ترغیب می‌کند. به همین دلیل وجود نگهبان یا سرایدار تقریباً تا حد زیادی از سرقت جلوگیری خواهد کرد.

سرهنگ شریفی در توضیح بیشتر گفت: سرایداران شبانه روزی یا حداقل نگهبانان شبانه منازل می تواند نه تنها یک واحد، بلکه تمامی منازل در یک آپارتمان را حفظ کند. حتی نگهبانان محلات یا شهرک ها نیز می تواند بسیار موثر باشد. البته در انتخاب سرایداران و نگهبانان باید مراقب بود و پیش از استخدام این افراد سوابق قضایی آنها بررسی و به طور حتم سابقه کاری و مشخصات دقیق این افراد اخذ شود.

ورودی خانه را ضد سرقت کنید

رییس اداره اجتماعی پلیس آگاهی فراجا همچنین بر استفاده از درب‌های ضد سرقت تاکید کرد و افزود: تقویت ورودی خانه نخستین راه برای پیشگیری از سرقت منازل است. امروزه سارقان از انواع ابزار برای بازگردن درب ها حتی قفل‌های کلیدی و یا میله‌های آهنی استفاده کرده و از آن عبور می‌کنند. اما با این حال شاهد پیشرفت در تولید درب‌های هوشمند و ضدسرقت هستیم.

سرهنگ شریفی اظهار داشت: استفاده از قفل‌های دیجیتالی و درهای ضد سرقت منزل بهترین انتخاب برای پیشگیری از سرقت یا حداقل ایجاد مانع سخت هستند. مهم‌ترین عامل در سرقت سرعت و خروج فوری است بنابراین سارقان کمتر به سراغ منازلی خواهند رفت که برای آنها مشکل آفرین شود و یا آنها را معطل کند.

وی با بیان اینکه ایمن‌سازی فقط به درب منزل یا واحد خلاصه نمی شود ، افزود: درب پارکینگ، حیاط، تراست، پنجره و درب پشت بام نیز ایمن‌سازی و محکم کاری شود. به طور کل هرچه موانع بر سر یک سرقت بیشتر باشد، سارقان از آنها پرهیز و امتناع خواهند کرد.

سپردن خانه به افراد مورد اعتماد

این مقام انتظامی در حوزه پلیس آگاهی یکی دیگر از راههای جلوگیری از سرقت به خصوص در ایام تعطیلات نوروزی را سپردن خانه به افراد مورد اعتماد به خصوص بستگان و دوستان خانوادگی عنوان کرد و گفت: این روش جدید نیست و از گذشته به ما ارث رسیده است اما یکی از بهترین روش‌ها برای سرقت به خصوص در گذشته که اغلب منازل ویلایی بود به حساب می‌آید.

سرهنگ شریفی تشریح کرد: چنانچه همسایه ای دارید که مورد اعتماد است و در روزهای سفر شما در منزل هستند، خانه را به او بسپارید و بخواهید که در زمان مسافرت شما، مرتب به خانه سر بزند. همچنین می‌توان کلید خانه را به یکی از اعضای فامیل سپرد. اغلب سرقت ها در شب اتفاق می افتند پس مراقبت از خانه در هنگام شب بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: حداقل قبل از رفتن به مسافرت حتماً به یک همسایه یا آشنا بسپرید که قبض یا برگه‌های تبلیغاتی را از لای در شما بردارد. این یک ترفند است که سارقان با قرار دادن برگه‌های مختلف لای در، متوجه خواهند شد کسی در این خانه را باز می‌کند یا با خیال خوش در مسافرت است. این مدل از ترفندها در انواع مختلفی وجود دارد. به طور مثال روی قفل خانه چسب می‌زنند و بعد از مدتی مجدد آن را چک می‌کنند که اگر برداشته نشده بود، همان خانه را برای سرقت انتخاب خواهند کرد.

برای سارق انگیزه ایجاد نکنید

رییس اداره اجتماعی پلیس آگاهی فراجا به موضوع اشیا و وسائل قیمت نیز اشاره کرد و گفت: سرقت تقریباً بار مالی و خسارت مادی دارد، بنابراین یکی از روش های پیشگیری از خسارت بیشتر این است که تا حد مقدور از نگهداری وسائل با ارزش در منازل به خصوص جواهرات، پول نقد و همچنین ابزار الکترونیک قابل حمل(مانند موبایل، لپتاب و تبلت) خودداری کنند.

وی توصیه کرد: مهم‌تر از نگهداری وسائل با ارزش این است که نباید مالکان برای سارقان انگیزه سرقت ایجاد کنند. امروزه سارقان نیز همانند ما در فضای مجازی حضور دارند و نمایش دارایی ها به خصوص اشیای عتیقه و قیمتی میتواند برای سارقان انگیزه و وسوسه ایجاد کند.

سرهنگ شریفی تاکید کرد: نباید مردم از دارایی های با ارزش خود برای کسی تعریف کنند و در صورت برخورداری از وسائل با ارزش با روش هایی که پیشتر اشاره کردیم منزل خود را ایمن نگاه دارند.

وی استفاده از صندوق امانات بانک‌ها را یکی از بهترین شیوه نگهداری اشیای قیمیتی به خصوص جواهرات و ارز دانست و افزود: هر چه بیشتر از نگهداری این اشیا در خانه خودداری کنیم حتی در صورت سرقت خسارت کمتری خواهیم دید زیرا سارقان بیش از هرچیزی به دنبال اشیای قیمتی و جواهرات هستند که از قابلیت جابه جایی آسان و فروش راحت برخودار هستند.

هیچ وقت کلیدها را برای دیگران پنهان نکنید

رییس اداره اجتماعی پلیس آگاهی فراجا در ادامه به شگردهای دیگر سرقت و راه جلوگیری از آن پرداخت و گفت: یکی از ترفندهای قدیمی برای ورود دیگر اعضای خانواده به خانه، پنهان کردن کلید در بیرون از ورودی و پشت درب به خصوص در گلدان یا در بالای درب است که این مسئله خود زمینه را برای ورود آسان سارقان فراهم می کند.

به توصیه او، به هیچ وجه برای دیگران کلید منزل را پنهان نکنند، زیرا سارقان نیز از این ترفند با خبر هستند و لازم است برای ورود اشخاص مورد اعتماد یا اعضای خانه به آنها کلید داده شود.

پرده‌ها و لامپ‌ها

سرهنگ شریفی ظاهر منازل مسکونی را نیز برای جلوگیری از سرقت مهم توصیف کرد و اظهار داشت: نخستین عامل جلب توجه سارقان وضعیت ظاهری خانه ها به خصوص روشنایی است. به طور حتم در زمان سفر برخی از لامپ‌های داخل منزل و یا حیاط را روشن نگهدارند و خانه را در تاریکی رها نکنند. خانه تاریک به طور بالقوه نشان از خالی بودن دارد و همین مسئله سارقان را وسوسه خواهد کرد.

این مقام انتظامی اضافه کرد: علاوه براین ساکنان در روزهای عادی پرده‌های روبه خیابان را در یک حالت ( به خصوص بسته) نگهدارند زیرا باز و بسته کردن مرتب پرده‌ها در روزهای معمولی، میتواند در روزهای سفر و غیبت نشان از خالی بودن خانه داشته باشد.

استفاده از دوربین های مدار بسته

سرهنگ شریفی استفاده از تجهیزات هوشمند پیشگیری از سرقت به خصوص دوربین های مداربسته را فقط به ایام نوروز خلاصه نداست و تاکید کرد: امروزه تجهیزات مراقبی به یک الزام برای حراست از اموال به خصوص منازل مسکونی تبدیل شده است.

به گفته رییس اداره اجتماعی پلیس آگاهی فراجا، دوربین‌های مداربسته و هرگونه تجهیزات هوشمند علاوه بر حراست فیزیکی، تبعات روانی نیز برای سارقان خواهد داشت زیرا با دیدن و آگاهی از چنین تجهیزاتی کمتر رغبت ورود به چنین اماکنی خواهند کرد.

رییس اداره اجتماعی پلیس آگاهی فراجا تاکید کرد: مالکان اگر تا امروز منزل یا آپارتمان را به تجهیزات نظارتی و دوربین مداربسته مجهز نکردند، حتما این مسئله را در دستور کار قرار دهید تا در ایام سفر دلهره و نگرانی از بابت سرقت نداشته باشند. علاوه براین دوربین های مداربسته ای که قابلیت اتصال به تلفن همراه و هشدار آنلاین دارند نیز می تواند راهی برای پیشگیری از سرقت باشد.

وی در پایان یادآور شد که نباید مسافرت و شور و شوق نوروزی منجر به غفلت از دارایی ها و اموال شود و همین مسئله می‌تواند به موضوع سرقت دامن زده و کار را برای سارقان راحت کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.