طرحی که واشنگتن برای آتش‌بس غزه به شورای امنیت ارائه کرد

واشنگتن در این طرح خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد و تاکید کرد که «این طرح باید مبنایی برای آتش‌بس دائمی در غزه» باشد.

خبر مرتبط
نامه مهم ایران به شورای امنیت درباره دریای سرخ

ایروانی در نامه به شورای امنیت ضمن رد قاطعانه اتهامات بی‌پایه و اساس، آن‌ها را بهانه‌ای خوانده است که آمریکا و انگلیس برای پیشبرد برنامه سیاسی کوته‌فکرانه خود و همچنین توجیه و اعتباربخشی به اقدامات غیرقانونی و تهاجم نظامی‌شان علیه یمن به کار می‌برند.

در این پیش‌نویس بر «نیاز فوری به افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان در کل نوار غزه، برچیدن همه موانعی که مانع ورود کمک‌ها می‌شود و نیز  تضمین ارسال پایدار آن از طریق تمام گذرگاه‌های ضروری، از جمله گذرگاه کرم ابوسالم و گشایش گذرگاه‌های بیشتر و یک کریدور دریایی» تاکید شده است.

بنا بر گزارش شبکه خبری المیادین، در این طرح «نگرانی عمیق» واشنگتن نسبت به خطر قحطی و بیماری‌های همه‌گیر که غیرنظامیان غزه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ابراز و تاکید شده که گرسنگی در نوار غزه به سطح فاجعه‌باری رسیده است.

در این طرح همچنین «هرگونه کوچاندن اجباری ساکنان غزه که نقض قوانین بین‌المللی است و همچنین اقداماتی که باعث کاهش مساحت نوار غزه می‌شود، از جمله ایجاد مناطق به اصطلاح حائل» رد شده و «نگرانی نسبت به پیامدهای حمله زمینی به رفح که منجر به خسارات بیشتر به غیرنظامیان و آوارگی بیشتر آنها خواهد شد» ابراز شده است.

این قطعنامه‌ پیشنهادی در حالی مطرح می‌شود که ایالات متحده پیش از این سه مرتبه قطعنامه پیشنهادی دیگر کشورها را وتو کرده است. ایالات متحده از زمان آغاز یورش‌های زمینی و هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بزرگ‌ترین حامی مالی و تسلیحاتی این رژیم باقی مانده است.

راه‌حل دو دولتی و تامین کمک بشردوستانه

در پیش‌نویس قطعنامه آمریکا که به شورای امنیت ارائه شد «هرگونه تلاش برای تغییر جمعیتی یا سرزمینی در غزه» رد شده و بر «تعهد قاطع واشنگتن به چشم‌انداز راه‌حل دو دولتی» تاکید شده است.

این طرح نقش همه آژانس‌های بشردوستانه سازمان ملل را مشخص کرده و از تصمیم دبیرکل این سازمان مبنی بر انجام تحقیقات در خصوص ادعاهایی مبنی بر مشارکت برخی از کارکنان سازمان ملل متحد و آنروا در حملات ۷ اکتبر استقبال کرده است.

از سوی دیگر اما پیش‌نویس قطعنامه آمریکا، از کشورهای عضو خواسته است تا تلاش‌های خود را برای سرکوب آنچه «تامین مالی تروریسم» عنوان کرده از جمله محدود کردن تامین مالی حماس تشدید کنند.

این طرح با تاکید بر محکومیت حملات حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، از همه طرف‌ها خواسته تا به تعهدات خود به موجب قوانین بین‌الملل در قبال همه افرادی که در بازداشت هستند، عمل کنند. در این طرح همچنین بر «اهمیت جلوگیری از امتداد دامنه درگیری در منطقه از جمله در امتداد خط آبی» تاکید و عملیات نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ محکوم شده است.

طرح آمریکا در رفح

پیش‌نویس طرح آمریکا در حالی ارائه شده است که شکاف‌ها میان واشنگتن و رژیم صهیونیستی در بسیاری از مسائل به‌ویژه حمله زمینی این رژیم به رفح عمیق‌تر شده است.

در همین راستا، روزنامه آمریکایی «پالتیکو» فاش کرد که واشنگتن طرحی را برای امنیت مرزها میان غزه و مصر به‌ جای حمله به رفح که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر انجام آن اصرار دارد، ارائه خواهد کرد.

این روزنامه با ارائه جزئیاتی، اشاره کرد که این طرح مبتنی بر «تلاش نظامیان اسرائیلی برای ممانعت از انتقال سلاح به رفح است که منجر به سرکوب توانایی حماس برای انجام یک حمله دیگر علیه اسرائیل می‌شود.» وب‌سایت پالتیکو نوشت، این طرح در چارچوب مجموعه گزینه‌هایی است که آمریکا برای ممانعت از حمله زمینی در جنوب نوار غزه مطرح خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.