کمک تسلیحاتی جدید آمریکا به رژیم صهیونیستی

آمریکا به رغم ادامه جنایت های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان ساکن غزه، به گفته رسانه های این کشور ،مخفیانه میلیاردها دلار کمک نظامی جدید به اسرائیل اختصاص داد.

به گزارش واشنگتن پست, به رغم ادعای نگرانی واشنگتن از حمله نظامی احتمالی رژیم اسرائیل به منطقه رفح در جنوب غزه که می تواند جان صدها هزار غیرنظامی فلسطینی را به خطر اندازد، دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در روزهای اخیر بی سر و صدا با اختصاص میلیاردها دلار کمک نظامی به اسرائیل که شامل بمب و جنگنده می شود، موافقت کرده است.

به گفته مقامات آگاه پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا، بسته های تسلیحاتی جدید شامل بیش از یک هزار و ۸۰۰ بمب ۲ هزار پوندی موسوم به ام کی ۸۲ و ۵۰۰ بمب ۵۰۰ پوندی است.

خبر مرتبط
واکنش آمریکا به طرح عملیات زمینی در رفح/ واشنگتن پیشنهاد جایگزین می‌دهد؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که عملیات نظامی محدود در رفح می‌تواند رهبران باقی‌مانده حماس را از بین ببرد.

گزارش های پیشین، استفاده اسرائیل از بمب‌های ۲ هزار پوندی را دلیل تلفات گسترده غیرنظامیان در غزه دانسته بودند.

واشنگتن پست افزود: ارائه این کمک های نظامی به اسرائیل نشان می دهد که در حالی که میان آمریکا و اسرائیل بر سر ادامه جنگ اختلاف به وجود آمده است، دولت بایدن کمک نظامی به اسرائیل را به چگونگی اقدامات بنیامین نتانیاهو مرتبط نمی داند.

یک مقام کاخ سفید گفت: ما به حمایت از حق اسرائیل برای دفاع از خود ادامه می دهیم. شرطی کردن کمک نظامی سیاست ما نبوده است.

پیش از این شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی عنوان کرده بود که ملاقات یواو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در واشنگتن، تنها بر خرید فوری تسلیحات و انتقال آن‌ها، بدون در نظر گرفتن موانع قانونی، متمرکز بوده؛ چراکه این رژیم با توجه به نظر منفی افکار عمومی در آمریکا، به شدت نگران کاهش و یا قطع ارسال تسلیحات آمریکایی است.

تارنمای این رسانه آمریکایی در این باره نوشت: دیدار وزیر دفاع اسرائیل (وزیر جنگ رژیم صهیونیستی) با لوید آستین در برهه‌ای حساس برای اعمال فشار جهت فروش تسلیحات آمریکایی صورت می‌گیرد.

خبر مرتبط
وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره‌شمالی توسط روسیه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل جهت «افزایش اختیارات متخصصان ناظر بر تحریم‌های کره شمالی به مدت یک سال» را وتو کرد.

این گزارش می‌افزاید: به گفته مقام‌های آمریکایی انتظار می‌رود در ملاقات روز سه شنبه (۷ فروردین) یوآو گالانت با لوید آستین، در راستای حمایت از جنگ اسرائیل علیه غزه، تسلیحات و تجهیزات بیشتری از آمریکا درخواست کند؛ خواسته‌ای که در شرایط حساسی صورت می‌گیرد، چرا که فروش تسلیحات آمریکا به اسرائیل تحت نظارت شدید کنگره و منتقدان حمایت پیوسته جو بایدن (رئیس‌جمهوری آمریکا) از اسرائیل قرار دارد.

تارنمای این رسانه تصویری آمریکایی نوشت: این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که روابط میان آمریکا و اسرائیل در روز دوشنبه (روز گذشته) به دنبال لغو سفر هیات اسرائیلی به آمریکا در اعتراض به رای آن کشور در شورای امنیت سازمان ملل در مورد جنگ غزه، در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.

چندین منبع آگاه خبری به این ملاقات به سی‌ان‌ان گفتند با وجود شدت گرفتن تنش‌ها، فروش فزاینده تسلیحات نظامی از آمریکا همچنان مدنظر مقام‌های دفاعی اسرائیلی بوده و همتایان آمریکایی خود را برای تایید هرچه سریعتر فروش و انتقال تسلیحات تحت فشار قرار داده‌اند.

به گفته مقام‌های آمریکایی، گالانت هفته گذشته و پیش از آمدن به واشنگتن در تماسی تلفنی با آستین گفته بود وی با خود فهرستی از تسلیحات آمریکایی که اسرائیل خواهان آن است، همراه خواهد آورد؛ از جمله این درخواست‌ها خرید جنگنده‌های اف-۳۵، اف-۱۵ و تسلیحات هدایت‌شونده نقطه زن است.

سی‌ان‌ان نوشت: این در حالی است که با وجود کشته شدن (شهادت) بیش از ۳۲ هزار فلسطینی در جنگ غزه از اکتبر گذشته (مهر ماه) تاکنون، موضع وزیر دفاع آمریکا در زمینه تامین تسلیحات نظامی برای اسرائیل از زمان شروع این جنگ چندان تغییر نکرده است.

خبر مرتبط
ضدایرانی‌ترین سناتور آمریکایی درگذشت

سناتور اسبق آمریکایی که اغلب به اتخاذ مواضع ضد ایرانی و حمایت از اسرائیل شهره بود، در ۸۲ سالگی درگذشت.

پاتریک ریدر (Patrick Ryder) سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون نیز در تایید این مساله گفت: وزیر دفاع آمریکا همچنان بر حق دفاع اسرائیل از خود معتقد بوده و ما نیز در همین راستا به حمایت از آن‌ها ادامه می‌دهیم.

یک مقام دیگر آمریکایی (که در این گزارش اشاره‌ای به نام وی نشد) نیز گفت «این نگرانی در میان مقام‌های دولت آمریکا در مورد فروش و تامین تسلیحات سنگین به اسرائیل وجود دارد که زرادخانه‌های تقویت‌شده، در نهایت منجر به تقابل تل آویو با حزب الله لبنان شود؛ موضوعی که آمریکا خواستار اجتناب اسرائیل از انجام آن شده است».

به نوشته سی‌ان‌ان، برای فروش تسلیحات آمریکایی به یک کشور خارجی، علاوه بر تصویب وزارت خارجه، تایید کنگره آمریکا نیز نیاز است اما وزارت خارجه آمریکا از ماه اکتبر (مهر- آبان) در دو مورد مهمات تانک و گلوله‌های ۱۵۵ میلی متری با دور زدن کنگره، آن‌ها را در اختیار اسرائیل قرار داده است؛ این در حالی است که فروش و ارسال جت‌های جنگنده به اسرائیل که نمی‌توان آنها را مخفی نگاه داشت، نیازمند بررسی و تصویب در کنگره است و در نهایت بحث‌های شدیدی میان کاخ سفید و کنگره در این زمینه ایجاد خواهد شد.

بر اساس این گزارش، دولت بایدن در حالی بر اسرائیل برای حفاظت بیشتر از غیر نظامیان در غزه و دادن اجازه بیشتر ورود کمک‌های بشردوستانه به این منطقه و خودداری از ورود به جنگ با حزب الله لبنان فشار آورده که روند جریان انتقال تسلیحات به اسرائیل را متوقف نکرده است.

مقام‌های صهیونیستی به شدت نگران این ملاقات هستند؛ باراک راوید تحلیلگر امور سیاسی رسانه صهیونیستی «واللا» به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیست اعلام کرد که دولت بایدن با فشارهای فزاینده از سوی دموکرات‌ها در کنگره و افکار عمومی درباره حمایت از تل آویو به ویژه در موضوع حمایت تسلیحاتی روبرو است؛ راوید در ادامه به نگرانی مقامات صهیونیست درباره احتمال کند شدن روند ارسال تسلیحات آمریکا به این رژیم یا حتی توقف جزیی آن، اشاره کرد.

در همین حال آستین در تماس تلفنی خود به گالانت پیش از سفر وی به واشنگتن در روز یکشنبه، گفت بود: شما باید وضعیت اینجا (آمریکا) را هم درک کنید. هنگامی که هفته آینده به واشنگتن می آیید باید حرف جدیدی داشته باشید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.