بحران بزرگ دامن چین را گرفت/ ستاره قدرت پکن افول کرد

به گزارش اقتصادنیوز، پس از بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸، رهبران چین از ترس ورشکستگی بانک ها و کاهش صادرات، مدل سرمایه گذاری را بر روی استروئیدها قرار دادند. بر اساس دستور پکن، بانک ها احتیاط را کنار گذاشتند. به مدت پنج سال، بانک‌های چینی وام‌هایی به ارزش کل سیستم بانکی ایالات متحده اضافه کردند. این وام‌ها به طرح‌های صنعتی و زیرساخت‌ها واملاک و مستغلات اختصاص یافت.

شیدایی ملکی که پس از آن، با سال‌ها افزایش قیمت‌ به تشویق مصرف‌کنندگان برای ادامه خرید کمک کرد، آسیب‌های اوزیماندی را در چشم‌انداز ایجاد کرد. نه تنها ساخت و ساز در ایجاد جوامع ثروتمند شکست خورد، بلکه پول سرمایه‌گذاری شده در این پروژه‌ها نیز سرازیر شد. وام‌ها باعث ایجاد سپرده‌ها و محرک‌ها وجه نقد شد. این پول نقد، که در اقتصاد جریان داشت، پس از سال ۲۰۰۹ به سطوح دیوانه‌کننده‌ای افزایش یافت. اما در ذیل این ثروت ناگهانی، درآمدهای اولیه چندان افزایش نداشت و سرمایه گذاری در اموال ناملموس که باعث تقویت جمعیت می شد نادیده گرفته شد. جمعیت چین، به‌ویژه در مناطق روستایی، از پیشرفت‌های بهداشتی و آموزشی که آنها را برای یک اقتصاد مدرن آماده می‌کرد، بهره‌ای نبرده است.

توهم ارزش اموال که برای همیشه افزایش می یابد در سال ۲۰۲۱ ترکید و از آن زمان اقتصاد چین ضعیف شده است. کل اقتصاد چین بر روی سفته بازی املاک قرار گرفته و هیچ مقامی جرأت توقف آن را نداشت. اکنون بانک ها می گویند که ۷۰ درصد دارایی ها در بخش املاک سرمایه گذاری شده است. اکونومیکس بلومبرگ اعلام کرده است که کاهش ۵ درصدی قیمت مسکن معادل از دست دادن ۱۹ تریلیون رنمینبی (۲.۷ تریلیون دلار) در ثروت است.در حال حاضر، ده‌ها توسعه‌دهنده املاک پیش‌فرض شده‌اند. نرخ سپرده بانکی کاهش یافته و طرح های سرمایه گذاری که زمانی بازده بهتری را ارائه می کردند توسط تنظیم کننده هایی که خواهان بازگشت پول نقد به بانک ها بودند، از بین رفتند. مصرف کنندگان چینی فقیرتر می شوند.برای احیای مدل قدیمی و نجات دارایی‌های نکول، دولت باید تریلیون‌ها را به اقتصاد فشار وارد کند. اما تمام آن پول نقد، پیوند رنمینبی با دلار آمریکا را می شکند و این نتیجه ای است که حزب کمونیست چین نمی تواند بپذیرد: این به معنای فرار عظیم سرمایه، جمعیت خشمگین و پایان رویای ثروت بزرگ است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «سال نامیمون اژدها برای اژدهای زرد/ پایان قدرت اقتصادی چین!» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.