آمریکا صدور مجوز فروش سلاح به اسرائیل را تکذیب کرد

«جان کربی» سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران از انتقال اخیر بیش از ۲ هزار بمب به اسرائیل علیرغم نگرانی های آمریکا در مورد رفتار این رژیم در جنگ غزه دفاع کرد.

سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید در عین حال گفت: «ما دو ماه او حمله حماس به اسرائیل به تل آویو کمک نظامی کردیم و پس از آن کمک اضطراری و کمک نظامی به اسرائیل ارسال نکرده‌ایم. آنچه شاهد آن هستید، نتیجه فرآیند فروش نظامی خارجی به اسرائیل است که سال‌ها طول می‌کشد.»

خبر مرتبط
فوری/ امارات روابط دیپلماتیک با اسرائیل را متوقف کرد؟+ جزئیات

طبق اعلام یک رسانه اسرائیلی، امارات روابط خود با اسرائیل را به حالت تعلیق درآورده است.

کربی گفت: « یادآوری این نکته مهم است که اسرائیل هنوز با تهدیدهای زیادی روبرو است. منظورم این است که ما همه بر حماس متمرکز شده‌ایم و من این را درک می‌کنم، اما آنها همچنان با تهدیدهای فعال در سرتاسر منطقه، از جمله از سوی ایران، مواجه هستند و آمریکا همچنان تعهدی قاطع برای کمک به اسرائیل در دفاع از خود دارد.»

وی افزود که بسیاری از فروش های اخیر گزارش شده "به این درگیری مرتبط نبوده اند."

سه مقام آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی به روزنامه آمریکایی واشگتن پست اعلام کردند آمریکا در همان روزی که اسرائیل به یک کاروان امدادگران آشپزخانه مرکزی جهانی حمله کرد ، انتقال بیش از یک هزار بمب ۵۰۰ پوندی ام کی ۸۲، بیش از یک هزار بمب کوچک و فیوزهای بمب های ام می ۸۰ را در اول آوریل تصویب کرده است.مجوز انتقال همه این بمب ها چند سال پیش قبل از آغاز دوباره جنگ بین رژیم اسرائیل و حماس از سوی کنگره داده شده بود.

 این روزنامه آمریکایی به نقل از سه مقام آمریکایی افزود: این معامله عزم دولت آمریکا برای تداوم انتقال سلاح های مهلک به رژیم اسرائیل را به رغم کشتار روز دوشنبه در حمله به این گروه و افزایش درخواست ها از واشنگتن برای حمایت مشروط به منظور حفاظت از جان غیرنظامیان در منطقه جنگ نشان می دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصویب انتقال این بمب ها را تایید کرده اما او هم مدعی شده است  این تصمیم «قبل» از حمله هوایی رژیم اسرائیل به کاروان کمک رسان اتخاذ شده بود.

وی مدعی شد، آمریکا این اختیار را دارد که بسته تسلیحاتی را در هر زمانی قبل از تحویل به حالت تعلیق درآورد. به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، احتمالا تحویل این بمب ها تا سال ۲۰۲۵ یا بعد از آن رخ نخواهد داد.

جمهوری خواهان کنگره به طور گسترده از انتقال تسلیحات به اسرائیل حمایت کرده و از تاکتیک ها و روش های این رژیم در درگیری شش ماهه دفاع کرده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.