گفت‌وگوی تلفنی بلینکن و شکری درباره تحولات غزه

احمد ابوزید، سخنگوی وزارت خارجه مصر اعلام کرد سامح شکری، وزیر خارجه این کشور ۱۲ آوریل (روز جمعه) تماسی تلفنی از آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود دریافت کرد و دو طرف در جریان این گفت‌وگوی تلفنی تحولات بحران نوار غزه و پیامدهای منطقه‌ای آن را مورد بررسی قرار دادند.

خبر مرتبط
گفتگوی تلفنی بلینکن با گالانت/ درخواست مهم آمریکا از اسرائیل

وزیر خارجه آمریکا از مقامات اسرائیل خواستار جلوگیری از تکرار حملات مشابه به مرکز کارکنان آشپزخانه جهانی در نوار غزه شد.

براساس نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، وزرای خارجه آمریکا و مصر در جریان این تماس تلفنی همچنین درخصوص تلاش‌های صورت گرفته برای حصول آتش‌بس و افزایش فرآیند کمک‌های بشردوستانه به غزه به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

سامح شکری طی این تماس تلفنی بر لزوم تداوم تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی برای بر عهده‌ گرفتن مسئولیت‌هایش به‌عنوان نیروی اشغالگر به‌ویژه ازطریق توقف هدف قرار دادن غیرنظامیان بی‌گناه، گشایش گذرگاه‌های زمینی برای افزایش کمک‌رسانی‌ها و برداشتن هرگونه موانع بر سر ورود کمک‌ها و اجازه بازگشت آوارگان فلسطینی به منازلشان در شمال غزه تاکید کرد.

خبر مرتبط
رایزنی تلفنی بلینکن و فیدان درباره غزه

وزیر امور خارجه ترکیه در تماسی تلفنی با همتای آمریکایی خود، درباره بحران انسانی در غزه گفت‌وگو کرد.

وزرای خارجه آمریکا و مصر همچنین مخالفت خود را با هرگونه عملیات نظامی در رفح به‌ویژه در سایه پیامدهای انسانی گسترده چنین اقدامی و نیز عواقب خطرناک آن بر امنیت و ثبات منطقه اعلام کردند.

سامح شکری همچنین بر مخالفت قاطع مصر با تلاش‌ها در راستای کوچ اجباری فلسطینیان به خارج از سرزمین‌های خود، نابودی مسأله فلسطین و نقض قوانین بین‌المللی تاکید کرد.

سامح شکری و آنتونی بلینکن در جریان این تماس تلفنی همچنین به بررسی تحولات منطقه، اهمیت همکاری و تلاش برای پشت سرگذاشتن تنش کنونی و خطرات و پیامدهای منفی آن بر ثبات منطقه و مردم آن تاکید کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.