شرایط بد اقتصادی بایدن را از رقیبش عقب انداخت/ پاشنه آشیل کمپین انتخاباتی بایدن کدام است؟

 ‌مردم آمریکا در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری این کشور [در اواسط آبان امسال] در حالی پای صندوق های رای می روند که مجبورند بین گزینه بد و بدتر، ‌یکی را انتخاب کنند.

خبر مرتبط
ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه به دست نخواهد آمد

ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024 که با بایدن رقابت می‌کند، گفت که با رئیس جمهوری مثل جو بایدن صلح در خاورمیانه به دست نخواهد آمد.

این تحلیل افزود: هم جو بایدن، ‌رییس جمهوری کنونی آمریکا و نامزد دموکرات ها و هم دونالد ترامپ، ‌رییس جمهوری سابق این کشور و نامزد جمهوری خواهان، به جای اعتماد، حس نگرانی و به جای امنیت، احساس ناامنی و خشم به مردم می دهند.

سه ایالات میشیگان، پنسیلوانیا، ویسکانسین سال ها از معدود ایالت‌های سرنوشت‌ساز در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بوده اند. در تابستان ۲۰۲۰، در بحبوحه همه‌گیری کووید-۱۹ و بحث‌های قرنطینه، اکثریت قابل توجهی از رای دهندگان این ایالت ها به اقتصادهای ایالتی رتبه بدی دادند. این یکی از عوامل جا ماندن ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در نظرسنجی‌ها و پیروزی بایدن، ‌رقیب دموکرات او شد.

سی بی اس نیوز با اشاره به گذشت چهار سال از آن زمان و تداوم دیدگاه منفی رای دهندگان درباره اقتصاد این سه ایالت کلیدی افزود: آمریکایی‌ها در انتخابات ۲۰۲۴ همچنان با همان ۲ نامزد و احساسات منفی درباره اقتصاد به پای صندوق‌های رای می روند. با توجه به پررنگ شدن نگرانی‌ها از تورم در ذهن رای دهندگان آمریکایی، بیشتر آن ها بر این باوزند که حتی پس از پایان همه‌گیری در دوران بایدن، پیشرفتی در اوضاع اقتصادی این ایالت ها حاصل نشد. این در حالی است که نیمی از رای‌دهندگان این ایالت‌های کلیدی معتقدند شرایط اقتصادی ایالتشان بدتر شده است.

نکته قابل توجهی که اوضاع بایدن را نسبت به سال ۲۰۲۰ در این سه ایالت مهم به خطر می اندازد و ممکن است حاشیه باریک برتری او در انتخابات قبلی را کم رنگ‌تر کند، این است که در فهم عمومی ساکنان این ایالت‌ها، بایدن کمتر از ترامپ نیازها و دغدغه‌های مردم را درک می کند. از سوی دیگر، ‌ترامپ، احساسات خشم بیشتری را در میان رای دهندگان برمی انگیزد، که این به مخالفت با او دامن زده و به نفع بایدن است.

بر اساس این تحلیل، تغییر دیگر در این سری از انتخابات نسبت به چهار سال پیش این است که رأی دهندگان کمتری به بایدن به عنوان یک «میانه رو» نگاه می کنند. شاخصی که در ۲۰۲۰ به نفع او بود. در عین حال آمار افرادی که خود را میانه‌رو معرفی کرده و بایدن را یک میانه رو می بینند نیز، کاهش یافته است.

سی بی اس نیوز در بررسی تغییر شرایط انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا با دوره قبلی در سال ۲۰۲۰ نوشت: در حال حاضر رای دهندگان در سه ایالت میشیگان، ‌پنسیلوانیا و ویسکانسین اقتصاد ایالت خود را با زمان ریاست جمهوری ترامپ مقایسه می کنند و احتمال می رود که با به یاد آوردن شرایط بهتر پیش از همه گیری، حس بهتری نسبت به آن دوران داشته باشند و این باعث می شود که به ترامپ امتیاز بیشتری در زمینه اقتصاد بدهند.

در جمع بندی پایانی این تحلیل آمده است: در مقابل دموکرات ها خطرات علیه دموکراسی را برجسته کرده و پیروزی ترامپ را به سود آن نمی دانند. البته موضوع اقتصاد در میان آمریکایی‌ها از چنان اهمیتی برخوردار است که به نظر نمی رسد هیچ یک از موضوعات مهم انتخاباتی دیگر مانند دموکراسی، سقط جنین، مهاجرت و یا حتی پرونده های جنایی ترامپ برای رای دهندگان تعیین کننده تر از این موضوع باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.