خبر خوش ناتو برای اوکراین

 دبیرکل ائتلاف نظامی آتلانتیک شمالی در سفر از پیش اعلام نشده خود به کی‌یف، با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری این کشور گفت‌وگو کرد و همچنین قرار است در پارلمان اوکراین (رادا) سخنرانی کند.

خبر مرتبط
تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: از آنجایی که آموزش سربازان ناتو بخشی از جنگ ترکیبی آن علیه روسیه است، مسکو از نزدیک تمام رزمایش‌های این ائتلاف را زیر نظر دارد.

استولتنبرگ امروز در قطاری که او را به کی‌یف می‌برد، گفت: «من با زلنسکی و همچنین با پارلمان اوکراین [درباره این موضوع] بسیار صادق خواهم بود که متحدان ناتو آنچه را که در ماه‌های گذشته وعده داده بودیم، عملی نکرده‌اند.»

وی افزود: «ایالات متحده ۶ ماه زمان صرف کرد تا بسته‌ای را به توافق برساند و متحدان اروپایی نیز مهماتی را که وعده داده بودیم، تحویل نداده‌اند. اما اکنون مطمئن هستم که همه چیز تغییر خواهد کرد.»

خبر مرتبط
ناتو مسئول اصلی جنگ کنونی در اوکراین است

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که ناتو مسئول اصلی جنگ کنونی در اوکراین است.

دبیرکل ناتو خاطرنشان کرد که کنگره ایالات متحده اکنون بسته کمکی به اوکراین را به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار تصویب کرده است که به سرعت توسط جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا به قانون تبدیل شد و هفته گذشته نیز ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس، بیانیه‌ای مبنی بر تعهد «بی‌سابقه» به کی‌یف را اعلام کرد.

وی همچنین با بیان اینکه آلمان با ارائه یک سامانه جدید پدافند هوایی «پاتریوت» به اوکراین موافقت کرده و هلند نیز کمک‌های خود را به کی‌یف افزایش داده است، گفت که انتظار دارد «تعهدات جدید» دیگری در راه باشد.

این مقام ناتو با اشاره به عقب‌نشینی‌های اوکراین در میدان جنگ، اظهار داشت: «این [ارائه کمک‌ها] تفاوت ایجاد می‌کند، همانطور که فقدان حمایت تفاوت ایجاد کرد.»

این سومین سفر استولتنبرگ به کی‌یف از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) است. سفر دبیرکل ناتو در زمانی انجام می‌شود که اوکراین در شرایط سخت جنگ قرار دارد.

در همین حال رویترز با اشاره به «شکست نافرجام ضد حمله اوکراین در سال گذشته» و «کمبود تسلیحات و مهمات شرکای غربی کی‌یف»، نوشت: نیروهای روسیه [در میدان نبرد] پیش قدم هستند.

از سوی دیگر، زلنسکی پیشتر به اعضای ناتو گفته بود که کی‌یف برای مقابله با حملات هوایی روسیه به دست‌کم هفت سامانه «پاتریوت» یا سایر سامانه‌های پیشرفته دفاع هوایی نیاز دارد و از آنها خواست کمک‌های نظامی خود را برای اوکراین افزایش دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.