مصر شاکی شد/ ارسال نامه اعتراض‌آمیز به اسرائیل

منابع مطلع مصری از ارسال پیامی توسط دولت قاهره برای کابینه رژیم صهیونیستی و اعتراض به یورش ارتش این رژیم به گذرگاه رفح و محور فیلادلفیا پرده برداشتند.

طبق گفته این منبع، قاهره در پیام خود هشدار داده است که این سرکشی رژیم صهیونیستی ممکن است مصر را به بازنگری در نقش میانجیگری خود در مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه سوق دهد.

مصر همچنین در پیام خود از رژیم صهیونیستی خواسته است تا به توافق‌های امضا شده میان ۲ طرف از جمله توافق مرتبط با محور فیلادلفیا و گذرگاه رفح پایبند باشد.

خبر مرتبط
ژنرال اسرائیلی به طرز مشکوکی در مصر به قتل رسید

برخی منابع اعلام کردند که جوانی مصری در شهر اسکندریه یک (بازرگان) ژنرال ارتش رژیم صهیونیستی را با سلاح سرد به قتل رسانده است.

مصر همچنین تاکید کرده است که در پی این اقدام اشغالگران ناگزیر خواهد شد به دنبال جایگزینی برای رساندن کمک‌ها به غزه به جای گذرگاه رفح باشد. منبع مذکور همچنین گفت: صحنه‌های منتشر شده توسط ارتش اسرائیل از محور فیلادلفیا و گذرگاه رفح و برافراشتن پرچم اسرائیل در این مناطق موجب خشم رهبری مصر شده است.

در همین راستا، «احمد ابو زید» سخنگوی وزارت خارجه مصر در سخنانی گفت: تجاوزات اسرائیل نمی‌تواند بدون پاسخگویی و مجازات ادامه یابد.

احمد ابو زید از جامعه بین‌المللی خواست تا اقداماتی را انجام دهد که تل‌آویو را در قبال تجاوزاتش پاسخگو کند. وی تاکید کرد: آنچه در حال وقوع است لکه ننگ شرم‌آوری برای جامعه بین‌المللی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه مصر در ادامه خاطرنشان کرد: اقدام اسرائیل علیه رفح چالشی برای جامعه بین‌المللی، مشروعیت بین‌المللی و کل نظام بین‌المللی است.

وی همچنین بر لزوم اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی از سوی طرف‌های بانفوذ بین‌المللی تاکید کرد. ابو زید با اشاره به اینکه آنچه در رفح اتفاق می‌افتد، تنش‌ها را تشدید می‌کند، تاکید کرد که رفتار رژیم صهیونیستی نشان‌دهنده نوعی بی‌مسوولیتی بزرگ است.

سخنگوی وزارت امور خارجه مصر همچنین با اشاره به مانور آمریکا بر روی طرح ایجاد اسکله دریایی در نوار غزه تاکید کرد: گذرگاه رفح اصلی‌ترین گذرگاه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مقدار و ظرفیت کافی برای رفع نیازهای نوار غزه است و اگر کسی این توهم را دارد که می‌توان از گذرگاه رفح از طریق راه‌های دیگری مانند گذرگاه یا اسکله دریایی صرف‌نظر کرد، دچار اشتباه محاسباتی شده است.

وی بر لزوم برخورد مسوولانه با وضعیت فلسطین، احترام به انسانیت ملت فلسطین و مصون ماندن منطقه از عوامل تشدید تنش بیشتر تاکید کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه ۶ مه، عملیات نظامی خود را در شهر رفح آغاز کرد و سه‌شنبه اعلام کرد که کنترل بخش فلسطینی گذرگاه رفح را به دست گرفته و جاده بین گذرگاه و صلاح‌الدین را بسته است.

حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به رفح در شامگاه دوشنبه در حالی رخ داد که پیش از آن جنبش حماس در بیانیه‌ای از موافقت «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی این جنبش با طرح قطر برای آتش‌بس در غزه خبر داد. طبق سندی که توسط خبرگزاری اسپوتنیک مشاهده شده، توافقنامه آتش‌بس غزه که توسط جنبش فلسطینی حماس تایید شده است، توقف کامل جنگ را در دومین ماه از لحظه اجرایی شدن آن فراهم می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.