جزئیات تحویل اولین محموله توپ به اوکراین

رئیس جمهور جمهوری چک اعلام کرد که اولین محموله از ۱۸۰ هزار گلوله توپ که قرار است با ابتکار این کشور تهیه شود، در ماه ژوئن تحویل اوکراین خواهد شد. پتر پاو، رئیس جمهوری چک، اعلام که پیش‌تر در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ قول داده بود در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز، ارسال ۵۰۰ هزار گلوله توپ ۱۵۵ میلی‌متری و ۳۰۰ هزار گلوله توپ ۱۲۲ میلیمتری به اوکراین را در عرض چند هفته سازماندهی کند، گفت: یکی از دلایل تاخیر در تهیه این گلوله‌های توپ این بود که شرکای اوکراین باید آشکارا درباره این ابتکار رایزنی کرده تا کشورهای بیشتری را تشویق به مشارکت در آن کنند.

وی در ادامه افزود: اما درحالیکه شرکای اوکراین مشغول به رایزنی با کشورهای دیگر بودند روسیه از این فرصت استفاده کرد و در تامین این گلوله‌های توپ از کشورهای ثالث با ما به رقابت پرداخت و همین موضوع یکی از دلایل تاخیر به وجود آمده در برنامه تهیه و ارسال این مهمات توپخانه به اوکراین بود.

پاول در ادامه با اذعان به اینکه در حال حاضر روسیه بسیار قوی‌تر از اوکراین است، اظهار کرد: با وجود حمایت غرب، اکنون به مقطعی نزدیک می‌شویم که از یک سو شاهد کاهش تعداد اوکراینی‌هایی هستیم که توانایی جنگیدن دارند و از سوی دیگر شاهد کاهش روز افزون حمایت مردم اوکراین از ادامه جنگ با روسیه هستیم و این دو به طور فزاینده‌ای توان دفاعی اوکراین را محدود خواهد کرد.

رئیس جمهور جمهوری چک که از مدت‌ها پیش درباره رسیدن به این وضعیت هشدار داده بود، در ادامه گفت: بسیار اهمیت دارد که در حال حاضر به هر طریق ممکن از اوکراین حمایت کنیم تا روسیه متوجه شود که ادامه جنگ بی معنی است زیرا تا هنگامی که مسکو در میدان جنگ به موفقیت‌های نظامی بیشتری دست پیدا می‌کند و به پیروزی امیدوار است، زمینه برای انجام مذاکرات صلح فراهم نخواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.