سعید جلیلی: در موضوع هسته‌ای می خواستند حوزه پژوهش و تحقیقات را هم تعیین کنند

سعید جلیلی روز دوشنبه در جمع شماری از دانشجویان دانشگاه زنجان، افزود: حرکت آگاهانه و با بصیرت مانع خسران در طی مسیر و رسیدن به هدف است و دانشگاه و علم این کار مهم را برعهده دارد که حرکت ها را واقعی کند و جامعه را به جایی برساند که سراب نباشد.

خبر مرتبط
جلیلی: استکبار از مردم غزه با بمب و از مردم ایران با تحریم انتقام می گیرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جنایات استکبار جهانی علیه ملت ایران و فلسطین گفت: نظم استکباری تنها با ضعیف‌نگهداری دیگران (استضعاف) پابرجاست. مستضعف، ضعیف نیست؛ آنی است که می خواهند ضعیف نگه دارند.

جلیلی خاطرنشان کرد: ما به همه آگاهی ها نیاز داریم تا حرکت ما واقعی و مفید باشد و وحدت حوزه و دانشگاه در این راستاست چون باید از همه منابع و معارف برای رسیدن به اهداف بهره بگیریم.

وی با بیان اینکه امروزه جنگ روایت ها درباره مسیر درست و غلط یکی از بحث های اساسی در دنیاست، افزود: محیط های علمی و دانشگاهی می توانند کمک کنند و اساسا طرح دولت در سایه یک گفتمان برای فکر و بررسی درباره راه ها و شیوه ها در رسیدن به هدف است.
جلیلی گفت: حرکتی که بر مبانی علمی و معرفتی انجام می شود و بر پایه سنت های الهی است به نتیجه منجر می شود هر چند ممکن است زمانش متفاوت باشد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: در مباحث مربوط به حقوق زن طی ۲ سال گذشته دیدیم همان کسانی که ادعای شعار زن، زندگی، آزادی داشتند در مقابل هزاران زن که به بدترین شکل در غزه کشته می شوند سکوت کردند و امثال بایدن و مکرون در آنجا عکس یادگاری می گیرند و به رژیم صهیونیستی هم کمک مالی می کنند.

وی با بیان اینکه جوامع غربی تازه در موضوعی مثل فلسطین حامی مظلوم شده اند، افزود: ناکامی رژیم صهیونسیتی در رسیدن به اهدافش در جنگ هشت ماهه علیه مردم غزه، ناشی از روندی است که فکر و اندیشه مقاومت که منبعث از انقلاب اسلامی است، به ارمغان آورده است.

جلیلی به مانع تراشی غربی ها در حوزه هسته ای برای ایران اشاره کرد و گفت: در موضوع هسته ای کار به جایی کشید که می خواستند حوزه پژوهش و تحقیقات را هم تعیین کنند.

وی گفت: دانشگاه باید این روندها را زیر نظر داشته باشد و کمک کند تا موانع رسیدن به قله رفع شود.

انضباط مالی ضامن اقتصاد سالم است

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود در پرسش و پاسخ دانشجویی پیرامون مسائل مختلف، گفت: در حوزه اقتصادی کشور ما در بخش ظرفیت ها، امکان های خوبی از جمله در منابع متعدد و نیروی انسانی دارد.

وی با بیان اینکه کشور آینده روشنی دارد، اظهار کرد: اینکه چه وقت چنین چیزی محقق می شود تابعی از برنامه و رفتار ماست.

جلیلی به موضوع خلق پول اشاره کرد و افزود: برخی مقاطع دولت ها از خلق پول استقبال می کردند و در مواردی هم بانک ها به این موضوع دامن می زنند.

وی در خصوص عملکرد شبکه بانکی کشور گفت: فارغ از دیدگاههای مختلف اقتصادی برای داشتن اقتصاد و نظام مالی سالم، مهمترین موضوع انضباط مالی است که آن را باید برای اصلاح نظام بانکداری جدی بگیریم.

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت رویکرد و نگاه فرهنگی در زمینه سازی برای رشد و پیشرفت اشاره کرد و گفت: موفقیت ها بیش از آنکه مرهون حمایت های مالی باشد مرهون تربیت درست است.

وی با بیان اینکه صدا و سیما و رسانه ها یکی از مولفه های تاثیرگذار در حرکت فرهنگی جامعه است، گفت: موضوعاتی هست که نسبت به آن غفلت شده و ضریب لازم به آن داده نمی شود، از جمله این موضوع ها، برجسته کردن نقاط امید در جامعه و تقویت آنهاست.

جلیلی خاطرنشان کرد: فارغ از مباحث سیاسی، منفی شدن رشد اقتصادی کشور در دهه ۹۰، نتیجه حرکت هایی مثل توافق برجام بود که متولیان امر فکر می کردند همه چیز با آن درست می شود.

وی گفت: روابط گسترده برای فعال شدن اقتصاد لازم است ولی جهان فقط سه یا چهار کشور نیست و ظرفیت ها و فرصت های دیگری هم هست که با هوشمندی باید از آنها استفاده کرد.

جلیلی یکی از آسیب ها را نبود دقت لازم در مطالعه و اولویت بندی در کشور برشمرد و اظهار کرد: نباید اجازه داد موضوعات به شکل زرد مطرح شود و در مباحث جدی باید دقت و جدیت داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مذاکرات هسته ای اشاره کرد و گفت: یک عده عنوان می کنند که در زمان مذاکراتی که ما داشتیم قصدمان خرید زمان بود در حالیکه ما دنبال این بودیم که طرف مقابل از ما زمان نخرد.

جلیلی گفت: اگر ملتی می خواهد پیشرفت کند، نمی شود عده ای چیزهایی را بهانه کنند و بخواهند پیشرفت کشور را متوقف کنند درحالیکه دفاع از حق کشور، واقعیت اساسی در مذاکرات ما بود.

وی خاطرنشان کرد: کشور ما در مسیری است که شرایط برای پیشرفت در آن فراهم است و باید با آزاد کردن ظرفیت ها و رفع موانع، با تمام توان به جلو حرکت کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.