تبعات عدم تمدید اعتبار گواهینامه رانندگی

گواهینامه رانندگی، از مهم‌ترین مدارکی است که یک راننده باید در هر زمان و مکانی همراه خود داشته باشد. اعتبار گواهینامه تا ۱۰ سال می باشد بنابراین تمامی دارندگان گواهینامه رانندگی موظف هستند بعد از اتمام این دوره اقدام به تمدید گواهینامه نمایند. بسیاری از رانندگان، از تاریخ اتمام اعتبار گواهینامه خود اطلاعی ندارند یا برای تمدید اعتبار آن اقدام نمی‌کنند که متاسفانه این مسئله می‌تواند مشکل زا باشد. سرهنگ احمد کرمی اسد رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا در صحبت های اخیر خود به اهمیت تمدید اعتبار گواهینامه رانندگی اشاره نموده و تبعات عدم تمدید اعتبار گواهینامه رانندگی ذکر کرده است .

مشکلات عدم تمدید گواهینامه رانندگی چیست؟

عدم تمدید گواهینامه مشکلاتی را به وجود می‌آورد که شامل مشکلات جریمه‌ای و بیمه‌ای است.فردی که گواهینامه اش تمدید نشده باشد، در صورت بروز هرگونه تصادفی، نمی‌تواند از بیمه‌ها خسارت دریافت کند. برخی بیمه ها از پرداخت خسارت به متقاضیانی که اعتبار گواهینامه آنها تمام شده باشد؛ خودداری می‌کنند.

اگر فردی به هر دلیلی برای تمدید اعتبار گذرنامه‌اش اقدام نکند؛ به ازای هر سالی که دیرتر برای تمدید اعتبار گواهینامه اقدام کند، مبلغی به عنوان جریمه در نظر گرفته می‌شود. این مبلغ تاکنون سالی 25 هزار تومان است.

راننده‌ای که اعتبار گواهی نامه‌اش تمام شده، اگر تصادف نماید و در تصادفات مشخص گردد که دچار مشکلات جسمی یا روحی بوده است؛ مشکلات دیگری برای راننده متخلف ایجاد می‌ گردد. 

برای تمدید گواهینامه چه باید کرد؟

تمدید گواهینامه رانندگی نیازمند طی کردن مراحل زیر است:

با در دسترس داشتن مدارکی چون شناسنامه، کارت ملی، اصل گواهینامه، کدپستی، گواهی عدم اعتیاد (برای گواهینامه پایه یک ضروری است) به یکی از دفاتر پلیس+10 مراجعه کنید.

پس از ثبت درخواست شما برگه معاینه چشم صادر شده و معاینه چشم، توسط پزشک معتمد پلیس ناجا انجام می‌شود.

متقاضیان بالای 70 سال بعد از انجام معاینه چشم باید به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی و سپس باجه کاردان فنی راهنمایی‌ و رانندگی مراجعه کنند. این افراد نیازمند گذراندن آزمایش‌های جانبی متفرقه‌ای (مانند سنجش شنوایی) هستند تا سلامت خود برای دریافت گواهینامه را اثبات کنند.

افرادی که قبلا دارای نقص‌عضو بوده‌اند یا پس از اخذ گواهینامه دچار مشکلات جسمانی شده‌اند، پس از انجام معاینه پزشکی به تأیید کاردان فنی نیز نیاز دارند.

پس از ثبت نتایج معاینات توسط پزشک مجدد به پلیس+10 مراجعه نمایید.

یک گواهینامه موقت به شما تحویل داده می‌شود که می‌توانید تا زمان صدور از آن استفاده نمایید.

پلیس هیچ آزمون دیگری اعم از آئین نامه و شهری را مجددا از متقاضیان تمدید گواهینامه نمی‌گیرد، در فرآیند تمدید اعتبار گواهینامه، فرد پس از ثبت درخواست، تنها برای کنترل سلامت جسمی و روحی به پزشک ارجاع داده می‌شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.