وجه تشابه انتخابات مجلس نهم و دوازدهم چه بود؟/ مشارکت چند درصدی ثبت شد؟

به گزارش اقتصادنیوز، روز جمعه ۲۱ اردیبهشت، دور دوم انتخابات میان ۹۰ داوطلب نمایندگی مجلس برای تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقی‌مانده از ۲۹۰ کرسی پارلمان برگزار شد؛ وزارت کشور ضمن انتشار نتایج دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی یک خبر مهم داد؛ ادعایی که از افزایش مشارکت مردم در انتخابات نسبت به دوره مشابه در انتخابات دوره قبل مجلس حکایت دارد. این وزارتخانه اعلام کرد که «همیشه در انتخابات مرحله دوم اینطور معمول بوده که میزان مشارکت کمتر شده اما در این مرحله از مرحله دوم دور قبل مشارکت بیشتری - حدود ۶ درصد - رخ داده است و تقریباً دوبرابر شده است. این موضوع در حالی مطرح شده که روزنامه اصولگرای فرهیختگان روز شنبه، ۲۲ اردیبهشت، بر اساس آمار غیررسمی، میزان مشارکت در حوزه انتخاباتی مهم تهران را تنها «هشت درصد» عنوان کرده است. این در حالی است که برخی رسانه‌ها این نرخ را در محدوده ۷ درصد گمانه زنی کرده اند.

آنچه در ساعات و روزهای پس از برگزاری انتخابات مطرح شد، گویای چالشی است که در زمینه اعلام آمار مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم به وجود آمده؛ گواه آن واکنش وزیر کشور به هجمه ای است که پس از انتشار توئیتش درباره دور دوم انتخابات مجلس به او وارد شد. احمد وحیدی در توییتی در شبکه اجتماعی ایکس پس از انتخابات دور دوم نوشته بود: «مرحله دوم انتخابات پایان یافت. بحمدلله مردم حماسه آفریدند»؛ این توییت به دلیل آنچه وزیر کشور «حماسه» خوانده بود، باواکنش های زیاد و مختلفی روبرو شد تا آنجا که این یادداشت را از صفحه شخصی خود در  ایکس حذف کرد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «الگوی انتخابات مجلس به هم خورد/ مشارکت از کف انتظار پایین‌تر آمد!+ جدول» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.