آمریکا و چین به اختلاف خوردند

سفارت چین در واشنگتن در بیانیه‌ای اعلام کرد که پکن قاطعانه با استفاده آمریکا از مساله مهاجرت غیرقانونی به عنوان دستاویزی برای افترا زدن به چین مخالف است.

این بیانیه در حالی منتشر شد که برخی رسانه‌ها و سیاستمداران آمریکایی موضوعی که آن را «ورود غیرقانونی مهاجران چینی به آمریکا» می‌خوانند را برجسته کرده و چین را با ادعای انفعال در مهار این روند سرزنش می‌کنند.

خبر مرتبط
سفیر چین احضار شد/انگلیس حق دخالت ندارد!

پس از آنکه سه مرد در انگلیس با اتهام «جاسوسی برای هنگ‌کنگ» مواجه شدند، وزارت خارجه بریتانیا امروز – سه‌شنبه – سفیر چین را احضار کرد.

این سفارتخانه با بیان اینکه در سال‌های اخیر، سازمان‌های مجری قانون این کشور با جرائمی که به آرامش مرزهای ملی آسیب می‌زند، به شدت برخورد کرده‌ اند، اظهار داشت: ما فشار زیادی را بر انواع سازمان‌های قاچاقچی و متخلفان حفظ کرده‌ایم و اقدامات مربوطه نتایج خوبی در پی داشته اند.

در عین حال، سازمان‌های مجری قانون چین همکاری منظم خود را با کشورهای مربوطه برای مقابله مشترک با فعالیت‌های قاچاق فرامرزی، بازگرداندن مهاجران غیرقانونی و حفظ نظم جریان بین‌المللی افراد حفظ کرده‌اند.

سفارت چین در واشنگتن با بیان اینکه موضوع مهاجرت غیرقانونی موضوعی بین المللی و نیازمند همکاری بین المللی است، تاکید کرد: پکن قاطعانه با رسانه‌ها و سیاستمداران آمریکایی که از این موضوع به عنوان دستاویزی برای افترا زدن و مقصر دانستن چین استفاده می‌کنند، مخالف است.

خبر مرتبط
اقدام مشترک ایران، چین و روسیه به آمریکا سینگال داد/ قوانین خاورمیانه تغییر کرد؟

در چشم انداز پویای سیاست جهانی، مانور دریایی مشترک اخیر روسیه، چین و ایران در خلیج عمان که اواسط مارس 2024 برگزار شد، بحث های بسیاری را به دنبال داشت و سوالات انتقادی را در مورد پیامدهای ژئوپلیتیکی این همگرایی استراتژیک مطرح کرد.

وی افزود: در حالی که پکن آماده همکاری با واشنگتن برای بازگرداندن مهاجران غیرقانونی است، آمریکا باید صداقت خود را نشان دهد، توجه دو جانبه به نگرانی‌های چین داشته باشد و فضای مناسبی برای همکاری ایجاد کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.