ادعای رسانه صهیونیست درباره برنامه حماس برای ایجاد پایگاه سری در ترکیه

یک رسانه عبری زبان ادعا کرد جنبش فلسطینی حماس برای ایجاد پایگاه سری در ترکیه برنامه ریزی کرده بود.

این رسانه عبری زبان که خبر خود را مستند به گزارش یک رسانه خارجی کرده، ادعا کرد: اسنادی در منزل رهبر جنبش حماس در غزه کشف کرده است که نشان می‌دهد این گروه پیش از تهاجم ۷ اکتبر برنامه‌هایی برای ایجاد یک پایگاه سری در ترکیه بود که بتواند از طریق آن به اقدام علیه اسرائیل و کشورهای منطقه بپردازد.

در ادامه این گزارش آمده است: سند مذکور نشان می‌دهد که حماس برای ایجاد تیم‌‌هایی در ترکیه و چند کشور دیگر ناتو تلاش کرده است اما مشخص نیست که این تیم‌ها پیش از 7 اکتبر در ترکیه تشکیل شده‌اند یا خیر؟

خبر مرتبط
ادعای نتانیاهو درباره رهبران حماس

نخست‌وزیر اسرائیل مدعی بررسی گزینه تبعید رهبران جنبش حماس توسط تل‌آویو شد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: ارتش اسرائیل مدعی است که در منزل حمزه ابو شنب که به عنوان رئیس دفتر یحیی السنوار شناخته می‌شود، سندی را کشف کردند که عنوان آن تشکیل پایگاه در ترکیه بود.

براساس سند حماس، این سازمان به دنبال سرمایه گذاری قابل توجهی برای ایجاد مراکز نظامی که به مثابه پایگاه‌های عملیات ویژه باشند، بود و برای این هدف پیشنهاد می‌کند شاخه امنیتی خارجی تشکیل شده و این شاخه در آینده قادر به انجام فعالیت‌های نظامی و اطلاعاتی در خارج خواهد بود.

در ادامه این سناریوی ادعایی رسانه عبری زبان آمده است: در سندی که در منزل ابو شنب پیدا شد، این طرح سه ساله عنوان شده و قرار بود در چارچوب آن تیم‌های نظامی و اماکن اختفا در چندین کشور شکل بگیرند، و براساس این سند ادعایی، اهداف احتمالی آن انجام ترور از جمله ترور افسران و فرماندهان موساد به علاوه اسرائیلی‌های صاحب نفوذ و مشهور است در کنار آن این سند به جزئیاتی در رابطه با خرابکاری در کشتی‌های اسرائیلی و انجام عملیات آدم ربایی هم اشاره شده است.

یدیعوت آحارانوت در ادامه می‌نویسد: در جریان جنگ غزه روابط بین ترکیه و اسرائیل به شکل گسترده‌ای دچار بحران شد، این مسئله به دلیل جانبداری آنکارا از حماس است، رجب طیب اردوغان هم به شکل شدید اللحنی اسرائیل را محکوم کرد، با این حال و به رغم این مواضع، اردوغان مخالف سناریویی است که ترکیه به پایگاهی برای این سازمان حماس مبدل شود.

گرچه رئیس جمهور ترکیه دیروز اعلام کرد که بیش از یک هزار نفر از فعالان حماس در حال حاضر در بیمارستان‌های ترکیه مشغول مداوا هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.