رئیسی: ضرورت حمایت از کار جهادی/ کوتاه کردن دست دلالان از زنجیره برنج

 

 آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه در نشست فعالان و حلقه‌های میانی عرصه تولید و اقتصاد مردمی در مجتمع آموزشی روستای خرماکلای شهرستان قائمشهر اظهار کرد: استاندار مازندران با فعالان این بخش‌ها جلسه بگذارد و برای شتاب بخشیدن به این کار، ببینند رفع این مشکل در اختیار کدام قوه است تا با شناسایی مساله،‌ راهکار درست به دست آید.

تاکید بر کوتاه کردن دست دلالان از زنجیره برنج

وی بیان کرد: زنجیره برنج از کاشت، داشت و برداشت و حتی فروش و جدا کردن دست دلالان باید مورد توجه باشد.

رئیس جمهور با اشاره به گلایه یکی از فعالان تولیدی مازندران مبنی بر رفتن سود اصلی بخش کشاورزی به جیب دلالان ادامه داد: این که سود اصلی را دلال می‌برد، فاجعه است. در این فرآیند به تولیدکننده و مصرف‌کننده اجحاف می‌شود. تولید کننده به حقش نمی‌رسد و مصرف‌کننده هم باید چند برابر قیمت واقعی محصول را بخرد.

آیت‌الله رئیسی گفت: زنجیره برنج را می‌توان در استان مازندران به سرعت کامل کرد تا بتوانیم بر این زنجیره نظارت داشته باشیم.

وی بیان کرد: دست دلالان را باید از این چرخه قطع کنیم. حق‌العمل‌کاری باید لحاظ شود اما نه به اندازه هفت برابر سودی که تولیدکننده می‌برد.

وزیر جهاد کشاورزی با استانداران مازندران و گیلان نشست برگزار کند

رئیس جمهور خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: با حضور استانداران گیلان و مازندران و دوستانی که در این زمینه کار کردند نشست‌هایی برگزار شود تا ببینیم نیاز کشور به برنج چقدر است و چقدر تولید داریم؟ باید بدانیم تولید واقعی گیلان و مازندران چقدر است و نیاز واقعی چقدر است. ممکن است کارشناس در وزارتخانه عددی بدهد، اما آن عدد نهایی نیست. این فعالان در میدان هستند و بهتر از وضعیت خبر دارند.

مشابه کالای تولید داخل نباید وارد شود/ اصل حمایت تولید است

رئیس جمهور ادامه داد: به هیچ عنوان کالایی که در داخل تولید می‌شود، نباید وارد شود. اصل،‌ حمایت از تولید است. این را یکی از مصادیق قطعی حمایت از تولید در کشور می‌دانیم.

وی بیان کرد: واردات وقتی باید انجام شود که امکان تولید نداشته باشیم. آن هم باید به نحوی انجام شود که باعث سرخوردگی تولیدکننده و کشاورز نشود؛ یعنی سود دلالی بیشتر از کشاورزی نباشد.

آیت‌الله رئیسی خطاب به وزیر کشاورزی گفت: در مورد بذرهای مورد استفاده باید کار علمی انجام شود تا به بهترین بذر ممکن برسیم. تا یک هفته من را مطلع کنید که چه نتیجه‌ای در این زمینه کسب شده است. در این یک هفته حداکثر دو سه جلسه برگزار شود تا خروجی لازم به دست آید.

باید از تجارب موفق در تولید استفاده شود

وی اظهار کرد: تجربیاتی که آقایان (فعالان اقتصادی که در این جلسه صحبت کردند) دارند در تولید بسیار مؤثر است. وقتی دهیار می‌آید و اعلام می‌کند در روستای ما حتی یک بیکار وجود ندارد، یعنی مدلی که به کار گرفته نتیجه داد و باید از این تجارب استفاده کنیم.

رئیس جمهور افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند دولت مشخص کند که مردم چطور باید مشارکت کنند. مشارکت همین است که اهالی این روستا وارد میدان شدند و با اشتغالزایی و تولید مشکلات را حل کردند.

وی ادامه داد: نمایندگان جدید این حوزه انتخابیه (قائمشهر) تازه‌نفس هستند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب خون جدیدی در پیکرده مدیریتی کشور به حساب می‌آیند.

ضرورت حمایت از کار جهادی

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: باید مساله را حل کنیم. مهم این است که با درد مردم آشنا شویم و مساله را حل کنیم. موفقیتی که باعث شد به «خرماکلا» بیاییم این است که کار جهادی کردند و نتیجه گرفتند. پس این نوع کارها نتیجه می‌دهد. بنابراین باید حمایت کنیم تا این کار گسترش یابد.

رئیس جمهور بیان کرد: وقت انجام این تعاملات است. چون به فهم مشترک رسیدیم. همه ما به استقلال و آبادانی مردم و رفاه اجتماعی فکر می‌کنیم و معتقدیم که باید دست تولیدکننده را بگیریم و موانع را از پیش پای او برداریم. هنر ما این است که موانع تولید را رفع کنیم. در این صورت کشاورز خودش حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: در مازندران بانوان هم در کشاورزی و هم صنایع دستی خیلی نقش‌آفرین هستند و باید با جدیت حمایت شوند.

آیت‌الله رئیسی افزود: برای صنایع دستی که به دست بانوان تولید می‌شود باید بازاری درست کنیم. در ورودی شهرها می‌توان این فضا را برای بانوان ایجاد کرد تا به درآمد برسند.

رئیس جمهور گفت: پارک‌های علم و فناوری راهیان پیشرفت ما هستند. با کمک این ظرفیت‌ها باید ظرفیت ایجاد کنیم که فضاهای تولیدی، گردشگری در استان ایجاد شود.

وی ادامه داد: خرسندیم که در روستای خرماکلا شاهد اشتغال‌زایی روستایییان هستیم. هم تولید، هم اشتغال و هم کار دانش‌بنیان در این روستا مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس جمهور افزود: برگزاری این نشست‌ها ما را به دیدار با مردم خوشحال می‌کند. از این‌که امروز مردم روستای خرماکلا را زیارت کردم، خوشحالم اما هدف از این جلسات دیدار نیست، بلکه باید مسائل را حل کنیم. رضای خداوند متعال هم در رضایت شادمانی مردم است که امیدواریم با کمک شما مردم بتوانیم گره‌های موجود را باز و موانع پیش پای تولید را برداریم.

آیت‌الله رئیسی همچنین از موزه دفاع مقدس به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم فرهنگی در مازندران یاد کرد و گفت: این موزه یکی مراکزی است که می‌توان در آن با مفاهیم شجاعت و شهامت و ایستادگی و مقاومت آشنا شد.

در این جلسه پیش از سخنان رئیس‌جمهور تعدادی از فعالان اقتصادی به ویژه تولیدکنندگان فعال روستایی مازندران به تشریح اقدامات انجام شده در زمینه اشتغال‌زایی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های روستایی و بیان برخی چالش‌ها و درخواست‌های خود پرداختند.

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی امروز همراه با تعدادی از اعضای هیات دولت برای دومین بار در قالب سفر استانی به مازندران سفر کرد.

بهره‌برداری از طرح‌های جدید نهضت ملی مسکن، چندین طرح درمانی، فاز تکمیل آبرسانی به شهر ساری، پارک جنگلی ۵۰۰ هکتاری ساری، شرکت در جشن احیای واحدهای تولیدی راکد و چند طرح عمرانی دیگر و همچنین حضور در نشست شورای اداری، دیدار با مردم ساری و نوشهر، دیدار با علما، نخبگان و خانواده شهدا و مردم استان بخشی از برنامه‌های سفر رئیس‌ دولت سیزدهم به مازندران در دور دوم سفرهای استانی است.

سفر نخست آیت‌الله رئیسی همراه با تعدادی از وزرا و اعضای هیات دولت سیزدهم به مازندران ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ انجام شد که افزون بر دیدار با اقشار مختلف مردم و بازدید از برخی طرح‌های زیرساختی، بهره‌برداری از چندین طرح عمرانی و تعیین تکلیف تعدادی از پروژه‌های نیمه‌کاره و بر زمین مانده، نتیجه آن در نظر گرفتن ۱۷۶ مصوبه برای اجرای طرح‌های مختلف با مجموع اعتبار مصوب بیش از ۱۷۷ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال بود.

از پایان سال ۱۴۰۰ تا کنون افزون بر ۱۲۶ هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های مصوب سفر نخست رئیس‌جمهور به مازندران اختصاص یافت که معادل ۷۱ درصد کل اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح‌ها است.

به استناد آمارهای اعلام شده توسط دستگاه‌های اجرایی و استانداری مازندران، از مجموع ۱۷۶ مصوبه سفر نخست رئیس‌جمهور به مازندران ۷۸ مصوبه به طور کامل محقق شده، در ۸۹ مصوبه فرآیند اجرایی طی می‌شود و عملیات اجرایی با پیشرفت فیزیکی طبق برنامه در حال انجام است و اجرای ۹ مصوبه نیز در حال پیگیری است.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.