نامه مهم ایروانی به گوترش و رئیس دوره‌ای شورای امنیت

 امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و نیز رئیس دوره ای شورای امنیت نوشت: ادعای نماینده ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران که در خلال نشست علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت یمن مورخ ۱۳ می ۲۰۲۴ تحت عنوان دستور کار «وضعیت خاورمیانه» مطرح شد، مردود اعلام می‌شود.

خبر مرتبط
ایروانی: ایران از ابتدای مناقشه اوکراین همواره موضعی بی‌طرفانه اتخاذ نموده

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل بر بی‌تغییری موضع بی‌طرفانه ایران در مناقشه اوکراین تاکید کرد.

ارشد ترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: مایه تاسف است که نماینده آمریکا بار دیگر از تریبون شورای امنیت برای پیشبرد منافع سیاسی کوته‌فکرانه خود و توجیه و مشروعیت‌بخشی به اقدامات غیرقانونی و تجاوزات نظامی مستمر آمریکا علیه حاکمیت و تمامیت ارضی یمن با نشر اکاذیب و اطلاعات نادرست علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت یمن استفاده کرد.

ایروانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران این ادعاهای بی‌اساس را صراحتاً رد می‌کند. به همین ترتیب، جمهوری اسلامی ایران ادعاهای مشابهی را که نمایندگان ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه در جلسه توجیهی شورای امنیت در ۱۴ آوریل ۲۰۲۴ در مورد همان دستور جلسه (S/۲۰۲۴/۹۶۰۲) را علیه کشورم مطرح کردند، مردود می‌داند.

سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داأ: جمهوری اسلامی ایران در مکاتبات خود مورخ ۱۵ ژانویه، ۱۹ فوریه و ۱۸ مارس ۲۰۲۴، صراحتاً اعلام کرده که به قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت پیرامون وضعیت یمن متعهد بوده و فعالیتی مغایر با این قطعنامه‌ها انجام نداده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پیوسته از حل مسالمت‌آمیز بحران یمن از طریق مجاری دیپلماتیک دفاع می‌کند و بر تعهد خود نسبت به امنیت دریایی و آزادی دریانوردی تاکید دارد.

ایروانی در این نامه از رئیس دوره ای شورای امنیت خواسته است این نامه را به عنوان سند شورای امنیت ثبت و توزیع کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.